Mooi en (mij) ontroerend boek over een onmogelijk liefde en de doorwerking daarvan

Ernstig 14 augustus 2024
Mooi en mij ontroerd boek over de onmogelijke liefde van de Griekse Kostas en de Turkse Define en hun dochter Ada. Met op de achtergrond de burgeroorlog in Cyprus, deels verteld vanuit het perspectief van een vijgenboom.

Een zich al maar herhalende geschiedenis van groepen mensen die zich keer op keer gek laten maken door hun leiders / extremisten en zich keer op keer in haat en oorlog gemoffeld zien. Die Geschichte sich wiederholt; zoals als ik het goed heb mijn moeder vroeger zei.

De burgeroorlog in Cyprus deels vanuit het perspectief van een vijgenboog verteld. Het verhaal gaat over de Griekse Kostas die in het geheim een liefdesrelatie had met de inmiddels overleden Turkse Defne en hun dochter Ada. Het gezin is destijds naar Engeland gevlucht en hebben daar als wetenschappers hun leven opgebouwd. Hun puberdochter Ada weet niets van de geschiedenis van haar ouders die deels door haar tante Meryem verteld wordt; haar tante ziet zij pas enige tijd na het overlijden van haar moeder voor het eerst in haar leven.