Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Sterk boek voor beginners dat de jonge schrijver niet genoeg uitdaagt

Als je als tiener begint aan het schrijven van je eerste serieuze verhaal, kun je het boek Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction?  van Martijn Lindeboom en Debbie van der Zande goed gebruiken. Het is ijzersterk opgebouwd, prettig geschreven en beslaat bijna het hele spectrum van het fantastische genre. (Hoewel er een paar grote namen uit fantasy- en sf-geschiedenis ontbreken: de onlangs overleden Tanith Lee bijvoorbeeld schitterde door afwezigheid.) Toch daagt het boek de jonge schrijver te weinig uit om creatief te worden.

Vanaf het begin van dit boek is duidelijk: dit is geschreven door mensen met ervaring. Zowel in lezen als in schrijven. Met schrijver Martijn Lindeboom en redacteur Debbie van der Zande aan het stuur is dat ook niet heel vreemd. Ze nemen met vertrouwen de beginnende genreschrijver bij de hand en leiden hem door de geschiedenis en vormen van de fantastiek, tot het bouwen van een eigen wereld, naar uiteindelijk het zelf schrijven. Heel prettig is dat ze daarbij ook de verschillen tussen de organische en gestructureerde schrijfstijl behandelen. Als jonge schrijver is het goed te weten dat een schrijfstijl zonder  briefjes en aantekeningen even goed is als met. En dat de clichés van de sciencefiction en fantasy even op een rij worden gezet, is ook geen overbodige luxe.

De auteurs van dit boek richten zich op beginners in de fantastiek, maar ook echt op jonge schrijvers. Dat blijkt uit het benoemen van school en leraren en uit de verwijzingen naar niet alleen boeken, maar ook fantasy- en sf-films van de afgelopen decennia. Het boek is daarmee uitermate geschikt voor tieners, al zullen bij hen nog niet alle kwartjes vallen. Daarnaast is het boek op zo’n manier opgebouwd dat elk hoofdstuk los te lezen is, zodat iedereen er in kan vallen waar hij maar wil. Daardoor is dit boek voor alle schrijfervaringsniveaus als richtlijn te gebruiken bij het beginnen in dit genre. Wat nog leuk was geweest, was om wat meer verwijzingen naar andere Schrijfbibliotheek-boeken toe te voegen, zodat de lezers zich verder hadden kunnen verdiepen. Maar: klein leed.

Wat wel een pijnpunt was bij het lezen van dit boek, was de manier waarop de bestaande concepten binnen fantasy en sciencefiction voor het voetlicht kwamen. Weerwolven hebben altijd een verhoogde temperatuur, vampiers zijn bang voor kruizen en wijwater. Door het boek heen worden fantasy- en sf-concepten gepresenteerd alsof ze vaststaan. Terwijl de kracht van deze genres juist ligt in het idee dat niets vastligt, dat concepten oneindig flexibel zijn. Juist de oorspronkelijke kijk op een oeroud concept kan sciencefiction of fantasy heel sterk maken; denk aan de vampiers van Anne Rice, die eigenlijk best graag kijken naar kruizen. En ook de Schijfwereld van Terry Pratchett, veelvuldig aangehaald door de auteurs, maakt graag gebruik van de flexibiliteit van fantasy-concepten.

Overigens zeggen ook Lindeboom en Van der Zande: “Neem niet klakkeloos andermans ideeën over, maar neem ze in overweging en pas ze op jouw manier toe.” En: “Je mag zo gek zijn als je wilt, als je verhaal intern maar consistent is.” Dat sentiment voert echter niet de boventoon, waardoor het boek zo nu en dan wat al te stellig de ‘regels’ van fantasy en sciencefiction presenteert. Daarmee nodigt het de beginnende schrijver niet meteen uit om van de gebaande paden af te wijken. Het was prettig geweest als het boek in zijn geheel hier wat meer de nadruk op had gelegd. Het is immers juist het gebrek aan ‘lef’ dat bij menige schrijfwedstrijd onderwerp is van kritiek. En hoewel de auteurs de beginnende schrijver bij de start en het einde van het boek uitnodigen om verder te kijken dan zijn neus lang is, lijkt het midden dat gedeeltelijk tegen te spreken.

Ondank deze kritiek is dit boek zeker aan te raden. Wil je je bewust worden van de regels voordat je die – zoals het boek schrijft – “op geniale wijze gaat overtreden”, dan is Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction?  onmisbaar in je boekenkast.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Esther Scherpenisse

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!