"Het was een prachtige liefde."

Eus Wijnhoven 25 september 2024
1961. Als (toen nog) Kees van Ede voor de eerste keer van zijn leven de kans krijgt in het buitenland de zomervakantie door te brengen, aarzelt hij geen moment. Eindelijk kan hij ontsnappen uit de bouwput Kanaleneiland. In de Renault 4cv van Heeroom Piet vertrekken Kees, zijn broer Gerard en neef Peter naar Frankrijk. Heeroom werkt als curé de campagne in Châtel-Censoir (Bourgogne), waar hij kinderkoor Les Passereaux d’Auxerre (‘de zingende mussen uit Auxerre’) leidt. De drie jongens zullen de kinderen van het koor begeleiden tijdens hun vakantie in Saint-Lunaire aan de Bretonse kust.

Aan het strand in Bretagne tokkelt de dan veertienjarige Kees op zijn gitaar. Een Frans meisje, Isabelle Geneviève Marie Anne (Gall), is onder de indruk van die knappe jongen en er bloeit een vakantieliefde op. De Nederlandse puber leert de latere France Gall gitaar spelen. Na die verrukkelijke vakantie keert Kees huiswaarts, naar het troosteloze Kanaleneiland in Utrecht. Isabelle en Kees blijven corresponderen al neemt de frequentie met de jaren af. Nadat France Gall in 1965 het Eurovisie Songfestival heeft gewonnen, treedt zij op in de televisieshow van Johnny Kraaijkamp en Rijk de Gooijer. Ze vertelt over haar enige grote liefde tot dat moment. Kees en zij hadden elkaar beloofd samen oud te worden. “Hij was heel mooi toen ik hem leerde kennen, maar toen ik hem terugzag, vond ik hem heel lelijk en ben ik hem een beetje vergeten, maar het was een prachtige liefde.”

Menigeen fabuleert over vakantieliefdes en grootse daden in het verleden. Cees van Ede toont het bewijs. France Gall in De vlinderkus (youtube.com) In De Vlinderkus is een aantal brieven van Isabelle aan Kees opgenomen. De novelle was nóg mooier geweest als de originelen als bijlagen in dit heerlijk nostalgische boekje waren opgenomen. Voor fans van France Gall én die van Cees van Ede (oprichter van onder andere de culturele documentairerubriek Het uur van de Wolf) is De Vlinderkus een must read!

Meer recensies van Eus Wijnhoven