Psychologische thriller met bijna nieuw seriepersonage

Evelien Walravens 03 september 2024 Hebban Recensent

Nancy Worth en haar vriend Felix zijn net verhuisd naar de andere kant van Londen. Nancy heeft een nare tijd achter de rug nadat ze met een psychose werd opgenomen in een psychiatrische kliniek. In die periode vond Felix dit goedkopere appartement in een wat aftands gebouw. Na haar opname begint Nancy weer vol goede moed haar leven in te richten. Ze leert haar nieuwe buren kennen en probeert te wennen aan haar nieuwe huis. Dat lukt alleen nog niet zo een-twee-drie. Nancy heeft niet zo'n goed gevoel over de flat en over de mensen die er wonen. Dan wordt een buurvrouw, Kira, dood gevonden in haar huis. Iedereen, inclusief de politie, denkt aan zelfmoord. Maar Nancy heeft Kira vlak voor haar dood nog even gesproken en gelooft niets van deze conclusie. Ze gaat zelf op onderzoek uit en doet uiteindelijk een schokkende ontdekking. Maar niemand wil haar geloven ...

'Psychische problemen komen steeds meer onder de aandacht en worden in dit boek kunstig verwerkt in een goed plot met onverwachte wendingen.' – recensent Evelien

Schrijversechtpaar Nicci Gerrard en Sean French schrijven al sinds 1997 onder de naam Nicci French literaire psychologische thrillers. Inmiddels verschijnt er ieder jaar in april wel een nieuwe titel van hun hand. Na eerst alleen standalones te hebben gepubliceerd, kwamen ze in 2011 met de achtdelige 'Frieda Klein'-serie. Daarna volgden weer een aantal los van elkaar staande boeken. In 2023 kwam Wie heeft Charlotte Salter gezien uit, het eerste deel in een serie rond politievrouw Maud O'Connor. Stemmen in het duister is het tweede deel in deze reeks, vertaald door Lidwien Biekmann en Koos Mebius.

Nicci French staat bekend om hun vrouwelijke hoofdpersonages die ondanks dat ze vaak sterk, onafhankelijk en eigenwijs zijn, ook een kwetsbare kant hebben. Zo ook in Stemmen in duister. Nancy is een vrouw die net een psychose te boven is gekomen en dat maakt dat iedereen haar met argusogen bekijkt. Haar buren en vrienden zijn bezorgd en haar vriend Felix doet er nog een schepje bovenop door haar haast te verstikken met het zorgen voor haar. Nancy is zelf van mening dat ze volledig hersteld is, ook al drijven de gebeurtenissen in dit verhaal haar weer bijna tot waanzin. Naarmate het boek vordert, na een langzame start, wordt het steeds ingewikkelder en spannender, en komt Nancy dan ook steeds meer alleen te staan in haar mening rondom de dood van Kira.

'"Als je het wilt weten, ik denk dat die zaak niet goed genoeg is onderzocht."
Dylans mond viel even open en zijn gezicht kleurde nog wat roder.
"Ben je helemaal gek geworden?" zei hij. "O ja, je was inderdaad gek. Dat wisten we al. Maar waar denk je nou in jezusnaam mee bezig te zijn? Je stormt blindelings binnen op een plek van... van..." Hij zocht naar woorden die serieus genoeg waren. "Van verdriet en rouw, een plek die om eerbiedigheid vraagt, in plaats van die waanideeën en bemoeizucht van je."'

Het auteursduo neemt in deze thriller weer actuele thema's onder handen, ook dat is iets wat je van hen kunt verwachten. Psychische problemen komen steeds meer onder de aandacht en worden in dit boek kunstig verwerkt in een goed plot met onverwachte wendingen.

Uiteindelijk vindt Nancy wel gehoor bij de tweede belangrijke vrouw in dit boek, Maud O'Connor. In het eerste deel van de serie was haar aandeel nog vrij klein. Maar in dit tweede deel leren we haar wat beter kennen. Ze is onlangs gescheiden en naast haar drukke baan bij de politie is ze ook net begonnen aan een studie rechten. Daar leert ze Stuart kennen, met wie ze het goed kan vinden. Hoewel haar personage nog niet volledig uitgediept wordt, lijkt Nicci French haar wel een steeds grotere rol te willen toebedelen. Volgende delen met haar in een belangrijke rol zijn dan ook niet uit te sluiten. Overigens zijn deze twee delen nog goed los van elkaar te volgen; de zaken waar Maud aan werkt, hebben geen raakvlakken en haar aandeel in het eerste deel is eigenlijk te verwaarlozen. Of ze een tweede Frieda Klein wordt, moeten we nog zien, maar het begin is er.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een duister boek' en 'Lees een mysterieus boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Evelien Walravens