Angstaanjagend kijkje in de wereld gestuurd door data

Eveline 29 februari 2020
De macht van K mocht ik lezen via Hebban! Wat een geluk. Jens Vern, aka Sander Verheijen, ken ik uit mijn tijd bij Overamstel Uitgevers. Zou hij net zo goed kunnen schrijven als leiding geven over Hebban?

Het eerste deel van de achterflap, deed me denken aan Advocaat van de Duivel van John Grisham. Dit vond ik destijds een prachtig en goed verhaal. De verwachtingen waren dan ook best hoog.

Als de net afgestudeerde Tim Turner wordt ingelijfd door het prestigieuze IT-bedrijf The Keeler Company in Washington, weet hij niet wat hem overkomt. Hij krijgt een luxe appartement, een fantastisch salaris en maakt in korte tijd promotie. Maar dan ontmoet hij een mysterieuze man die zich De Vriend noemt, en die hem waarschuwt voor de duistere kant van het bedrijf. Tim besluit op onderzoek uit te gaan en al snel komt hij erachter dat er inderdaad dingen niet kloppen en dat er mensen verdwijnen.

Het eerste deel lijkt best overeen te komen met De Advocaat van de Duivel. Tim Turner heeft de wereld aan zijn voeten; zijn nieuwe werkgever biedt hem de wereld. Niets is te gek. Zo mooi natuurlijk als je dat als 22-jarige krijgt aangeboden. Maar ook te mooi natuurlijk.

De Macht van K blijkt al vrij snel toch een ander boek te zijn dan dat van Grisham. De macht die bedoeld wordt, is de macht van data. Onschuldig in de goede handen, gevaarlijk in de verkeerde handen.

Dat maakt dit boek natuurlijk behoorlijk actueel. Data is alom aanwezig. Op het werk hebben wij sinds dit jaar een datastrateeg bijvoorbeeld. Bedrijven bulken van de data en leren steeds beter om er op te sturen. Wat willen we meten? Waarom willen we dat meten? Wat willen we met deze data? Wat doen we met deze data? Welke gegevens heb je nodig en wat niet?

Wat gebeurt er als bizar veel data in verkeerde handen valt? Daar kan je een goede thriller over schrijven!

En dat heeft Jens gedaan! De macht van K is een heerlijke thriller. Het boek leest lekker weg. De spanning is voelbaar en wordt opgebouwd. De vertelperspectieven uit verschillende personages is goed gedaan, een waardevolle toevoeging. Verschillende puzzelstukjes vallen op hun plaats.

In het begin moest ik even wennen aan het wisselen tussen jaren (2010, 2012 en 2014). Later verloopt het boek meer chronologisch.

Niet alles is even geloofwaardig, soms wel heel toevallig of vergezocht. Stoor je daar vooral niet te veel aan. Dan is dit een goede thriller met een mooi plot!

Meer recensies van Eveline