Veelbelovend maar nog niet overtuigd.

EvelyneCherlet 27 juli 2024
Anna Ogilvy was een vijfentwintigjarige schrijver met een mooie toekomst. Tot ze vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden doodstak. De tabloids noemen haar ‘Schone Slaapster’, omdat ze vanwege een zeldzame aandoening sinds die fatale nacht in diepe slaap verkeert.
Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen. Als het hem lukt haar wakker te krijgen, kan ze eindelijk terechtstaan. Als Anna na verloop van tijd tekenen van leven begint te vertonen, moet hij zien te ontdekken wat er destijds is gebeurd. Anna is de enige die weet wat er die nacht is voorgevallen, en Ben de enige die de waarheid naar boven kan halen. Maar door wat er aan het licht komt, komen beiden in groot gevaar...

In de pers had ik al een en ander over dit thrillerdebuut gelezen en ik koesterde grote verwachtingen. Die werden helaas slechts gedeeltelijk ingelost.

Het boek bestaat uit vijf delen en de hoofdstukken worden vanuit verschillende perspectieven verteld afgewisseld met dagboekfragmenten van Anna. Dit levert een boeiende afwisseling op, verschillende verhaallijnen en verschillende personages die je uitgebreider leert kennen.
Door de regelmatige switch van perspectief hou je moeiteloos je aandacht erbij en bekijk je ook zelf het verhaal telkens uit een andere hoek. Keer op keer begin je te twijfelen, herzie je je mening of word je op het verkeerde been gezet.
Hoofdstuk na hoofdstuk krijg je kleine hapjes informatie die je soms niet meteen kunt plaatsen, je weet nooit wie nu betrouwbaar of eerlijk is en verklaringen en tussenconclusies kunnen in een volgend hoofdstuk zo weer op hun kop worden gezet.
Voortdurend blijft het mysterieus, dreigend en spannend, wat er wel voor zorgde dat ik steeds wou verder lezen.

Het boek is slim opgebouwd, het verhaal is intrigerend en de insteek is uniek. Het zet je aan het denken. Echter duurde het aanvankelijk wel enkele hoofdstukken voor het boek me in de greep kreeg. In het eerste deel zat er geen vaart in en vroeg ik me af waar het heen ging, wanneer er iets zou gebeuren. Je krijgt ook heel veel psychologische en medische achtergrond en informatie. Enerzijds wel interessant en onderbouwd, anderzijds vaak net een tikkeltje teveel en te uitgebreid. Teveel herhaling ook. Verder zijn er ook regelmatig zaken die verwarrend en vergezocht zijn, alsook enkele onlogische zaken en details die niet kloppen met eerder vermeldde feiten.
De uiteindelijke plotwending en uitkomst stelde me ook teleur. Ik vond het einde niet bevredigend. Al was het zeker wel origineel en heel onverwacht.

Al bij al beviel het boek me grotendeels en liet het me niet los. Je puzzelt mee en blijft twijfelen over de schuld van Anna en anderen. Het motief is heel origineel en interessant en het verhaal roept vragen op die nog wel even door je hoofd spoken! Matthew Blake kon me nog niet 100% overtuigen maar ik ben wel benieuwd wat een volgend boek van hem zal brengen.

Meer recensies van EvelyneCherlet