Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een gekunstelde post-globalistische toekomstroman

14 september 2017

In 2013 publiceerde de jonge Sloveen Jasmin B. Frelih (1986) zijn debuutroman en die werd bejubeld door de binnenlandse critici. Dit doet denken aan de manier waarop Jonathan Safran Foer in 2002 toetrad tot de literaire wereld en hoewel beide auteurs totaal andere thema’s centraal stellen, doet de stijl van Frelih vaak denken aan de vroegere stijl van de Joods-Amerikaanse schrijver.

De gelauwerde vertaler Roel Schuyt brengt In/Tweeën naar het Nederlandse publiek, maar toegankelijk wordt het daarmee niet zozeer. Frelih heeft een globalistische roman geschreven die, zo is te lezen op de kaft, zich afspeelt in een post-globalistische toekomst. Zo is er Evan Z, een drugsverslaafde theaterregisseur die er niet in slaagt een succes te maken van zijn huidige voorstelling. Dit drijft hem tot wanhoop en doet hem het Tokio van de toekomst verlaten. In Fort Europa viert Kras Volk zijn vijftigste verjaardag met zijn familie, die elkaars bloed wel kunnen drinken. Homofobie, experimenten met drugs en steekpartijen zijn slechts enkele thema’s van de reünie. Het laatste hoofdpersonage is Zoja, een anarchistische dichter die in New York optreedt en maar net ontsnapt aan een aanslag.

De drie verhaallijnen spelen zich in verschillende toekomsten af en worden ook niet chronologisch weergegeven; elk moment dat je terugkeert naar een personage bevindt deze zich in een andere tijd. Dit maakt het overkoepelende verhaal vaak onnavolgbaar en dat is jammer, want dat is nu juist waar Frelih zo om is geprezen. Het komt niet overduidelijk naar voren, maar de drie personages kennen elkaar uit hun jeugd en komen uiteindelijk ook weer samen op een cruciaal punt waarop ze moeten besluiten hoe ze kunnen voortbestaan in de post-globalistische toekomst. Dit verre punt in de toekomst kenmerkt zich door het ontbreken van opsmuk; alleen de pure essentie van het bestaan doet er nog toe en Frelih speelt met verwijzingen naar vuur en water als het einde en begin van het leven. De personages staan dus voor een tweetal opties en dit vormt de constante factor die van de verschillende verhaallijnen een eenheid maakt.

De existentiële vragen die dus eigenlijk centraal staan in In/Tweeën worden helaas vaak ondergesneeuwd door de stijl van Frelih. Daar waar hij, net als Safran Foer, uitblinkt in filosofische debatten, die vaak gevoerd worden in het hoofd van het personage, verliest hij zich in gekunstelde zinnen als:

“Ze waren weer onderweg. Een stedelijke stad. Stoepachtige stoepen, lijnachtige lijnen, wolkachtige wolken. […] Met stoelachtige stoelen en raamachtige ramen. ‘De directeur van het theater wil met je spreken.’ ‘Echt waar?’ ‘Ja, echt waar.’ ‘Hoe echt waar?’ ‘Heel echt waar.’”


Dit verstoort niet alleen het ritme van het verhaal, maar doet ook afbreuk aan de noodzaak. Frelih schetst een toekomst die in vuur en vlam is, die in de ban van aanslagen is en waar liefde niet meer zegeviert. Zijn personages zwerven door kapotte steden en zoeken hun heil in drugs, maar dit lot wordt afgezwakt door trucjes als “pannenkoekachtige pannenkoeken”, die ook nog eens erg vaak terugkomen. Het zorgt ervoor dat de lezer vaak niet in staat is om de met filosofische referenties doorspekte tekst in één keer tot zich te nemen. Hoewel het natuurlijk een prestatie is van de auteur om zijn genialiteit niet gelijk prijs te geven, doet de stijl in In/Tweeën vaak gekunsteld en pretentieus aan. Desalniettemin blijft de dwingende boodschap nog lang nadreunen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur