Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Onderliggend verdriet in liefdevol, sprookjesachtig debuut

31 augustus 2016

In de debuutroman van de Fransman Olivier Bourdeaut waant een Frans gezin zich onaangetast door de realiteit. Ze leven een sprookjesachtig bestaan in een groot Parijs appartement, omgeven door prominente politici, een jufferkraan als huisdier en Nina Simones ‘Mr Bojangles’ als de soundtrack van hun leven. Achter dit bohemiaanse leven, veelal beschreven vanuit het perspectief van de schoolgaande zoon, schuilt een verborgen waarheid. De roman bestaat uit de memoires van de zoon en de echtgenoot van de geheimzinnige vrouw die afwisselend in retrospect de momenten aanwijzen waarop het leven van hun dierbare een wending nam.  

Hoewel Bourdeaut al vanaf de eerste pagina verwijst naar dit lot, blijft het voor de lezer lange tijd gissen wat er gaande is. De romantisch beschreven sfeer en de vele grappige passages leiden lang af van het verdriet waarmee de familie geconfronteerd wordt. De volstrekte chaos van de eerste pagina’s, gevuld met een uitleg waarom de vrouw niet één naam heeft en waarom ze een bijzonder huisdier hebben, maakt pas plaats voor een serieuze toon wanneer de vader terugkijkt op de ontmoeting met zijn vrouw: “Ik zag best dat ze ze niet allemaal op een rijtje had, dat er achter haar uitzinnige groene ogen geheime barstjes zaten”.  

Dat is de eerste keer dat Bourdeaut het zware thema zo expliciet aanhaalt, maar het wordt nog veel krachtiger wanneer hij de zoon deze mentale gesteldheid laat omschrijven als “Mama’s metamorfose”. De zoon keert terug naar zijn jongere zelf om aan te geven hoe zijn moeders gezondheid het familieleven heeft aangetast. Zo weet hij zich te herinneren hoe “haar lachaanvallen soms raar verdrietig waren” en dat zijn vader haar gesteldheid uitlegt als “rommelig in de bovenkamer”. Het is ontroerend om te lezen hoe gezinsleden van verschillende generaties omgaan met een onbegrijpelijke ziekte en hoe zij de veranderingen die dit met zich meebrengt op verschillende wijze verwerken. Hoewel er veel verdriet schuilgaat in dit boek, is het vooral liefde die de boventoon voert. Zoals de vrouw zelf zegt over haar ziekte: “Een beetje gek was ik altijd al, dus een beetje meer of minder doet toch niets af aan jullie liefde voor mij?”.  

Bourdeaut slaagt erin om dit optimistische en zorgeloze geluid veel prominenter aanwezig te laten zijn dan de onheilspellende realiteit van de ziekte. Hij schrijft ongelofelijk grappig, met passages die zo absurd zijn dat ze de lezer overrompelen. Zo laat hij de vader zijn zoon een cruciale levensles meegeven:  

“Jongen, er zijn in het leven twee soorten mensen die je koste wat het kost moet mijden. Vegetariërs en beroepswielrenners. De eerste omdat iemand die weigert een entrecote te eten ongetwijfeld in een vorig leven kannibaal is geweest. En de tweede omdat iemand met een zetpil op zijn hoofd die zijn scrotum in een fluorescerende legging perst om op een fiets een berg te beklimmen ongetwijfeld een klap van de molen heeft gehad”.


Het feit dat deze absurde grappen werken in dit boek, is zeker ook te danken aan de verdienstelijke vertaalkunsten van Eva Wissenburg, die erin is geslaagd om de Franse elementen van dit boek te laten werken in het Nederlands.  

Het rappe tempo waarmee humoristische passages en serieuze analyses elkaar afwisselen, hebben als gevolg dat de lezer niet echt wordt meegezogen in één bepaalde emotie. Het blijft lezen als een voorbijrazende trein, waardoor er geen plek is voor bezinning. Dat het boek slechts 143 pagina’s telt, heeft ervoor gezorgd dat Bourdeaut concessies heeft moeten doen in welke informatie hij cruciaal vond. Het is jammer dat hij ervoor heeft gekozen om de personages niet verder uit te diepen, want dit had het boek vele malen indrukwekkender en complexer gemaakt. Zo’n aanpak had ervoor kunnen zorgen dat Wachten op Bojangles de termen ‘vermakelijk’ en ‘licht ontroerend’ had kunnen overstijgen.  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur