Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een eigentijdse hervertelling van eeuwenoude verhalen, mét persoonlijke toets

Evy De Brabander 01 december 2020

Voor veel lezers zal de titel 1001 nacht zeker een belletje doen rinkelen, maar hoeveel van ons hebben werkelijk de verhalen van Sheherazade gelezen? Auteur Kader Abdolah heeft de verhalen altijd bij zich gedragen en beschrijft ook in zijn inleiding hoe belangrijk het boek voor hem is in al zijn werk. Het werd dus tijd om de Nederlandse lezer te intrigeren en 'hen mee te laten nemen door de djinns in het doolhof van het boek'.

Na het bedrog van zijn vrouw neemt koning Sjahriar elke nacht een meisje mee naar bed en laat haar de volgende nacht ombrengen. Sheherazade, de dochter van Sjahriars grootvizier, biedt vrijwillig aan om de nacht door te brengen met de koning. Ze heeft een plan om door middel van verhalen de koning gunstig te stemmen, zodat hij noch haar, noch andere meisjes vermoordt. Nacht na nacht vertelt Sheherazade stukken van de verhalen en zo vormt zich de raamvertelling, waarbij Sheherazade het anker is waar je als lezer telkens naar terugkeert voor je samen met haar weer in een nieuw verhaal duikt.

Eigenlijk moet je als lezer ook elke dag minimaal één verhaal voor het slapengaan lezen. Zo raak je de draad niet kwijt, want het nadeel van een raamvertelling is tegelijk datgene wat het uniek maakt, de verhalen in de verhalen, en soms nog een laag verhalen extra. Het effect daarvan kan verwarring zijn, maar als je zelf het ritme erin houdt en regelmatig leest, geeft 1001 nacht een heerlijk gelaagd gevoel dat met weinig andere boeken te vergelijken is.

Abdolah heeft zich een moeilijke taak toegeëigend. Daar is hij niet bang voor; dat konden we al zien toen hij ook de Koran onder handen nam. Wat hij doet met de verhalen is niet slechts vertalen, want hij voegt er ook iets aan toe. In kleine tussenhoofdstukken die steeds na enkele ‘nachten’ opduiken, geeft de auteur achtergrondinformatie. Het ontstaan van de verhalen, de eerste vertaling naar het Nederlands, maar ook sommige personages of een stukje van de thematiek komen aan bod. Telkens één of twee bladzijden die erg persoonlijk aanvoelen en gericht zijn aan de lezer. Het oorspronkelijke Midden-Oosterse werk verandert daardoor in een soort eerbetoon dat een aangename gewaarwording afgeeft.

Mooie vrouwen en djinns bevolken de verhalen van Sheherazade ten overvloede. Dit geeft 1001 nacht een opmerkelijk karakter en daar moet je je volledig in onderdompelen. Hoe verder je in het boek komt, hoe ‘normaler’ het bijzondere aanvoelt en hoe meer je verlangt om verder te lezen over al die wonderlijke gebeurtenissen die zich überhaupt kúnnen afspelen. Het scepticisme dat bij de start misschien overheerste, smelt weg en daar komt een soort afhankelijkheid voor in de plaats. Natuurlijk hebben de verhalen van 1001 nacht dezelfde functie als bijvoorbeeld de sprookjes van Grimm. Ze bieden wijze lessen verpakt in vertier-formaat. Het extra element hierbij, de Oosterse cultuur, prikkelt de verbeelding nog een tandje meer. Vergelijk in je verbeelding de djinn uit de fles maar met de grote boze wolf in het bos. Dan snap je direct het verschil.

Een eigentijdse hervertelling van de eeuwenoude verhalen, mét persoonlijke toets. Dat is wat Abdolah de Nederlandse lezer biedt en dat moeten we zien als een geschenk. 1001 nacht is geen boek om in één ruk te verslinden, daarvoor lijken de verhalen af en toe te sterk op elkaar en dan ervaar je het als teveel herhaling. Maar mondjesmaat, telkens een paar nachten lezen en weer wegleggen – dat is optimaal genieten. De grote verrassing is dat de schrijfstijl nergens oubollig aanvoelt en de auteur er toch in slaagt de goede sfeer weer te geven in een taal die elke lezer vlot zal kunnen verteren. Je waant je in lang vervlogen Perzische en Arabische tijden, vol bloedmooie gesluierde vrouwen die sluwer zijn dan je denkt. 1001 nacht is het boek waar je de laatste nachten van 2020 mee wilt doorbrengen. Bij Kader Abdolah ligt het boek op de schoorsteenmantel, maar op een nachtkastje zal het ook niet misstaan.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Evy De Brabander

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur