Wat schuilt er onder de prachtige buitenkant?
Ana is een prachtig meisje, dat woont en werkt in het Koninkrijk als een van de prinsessen. Dit is een hightech-pretpark waar bezoekers een dag kunnen genieten van allerlei fantasieën. Net als de meeste andere ‘inwoners’ van Het Koninkrijk is Ana geen normaal meisje; ze is een Fantasist; een hybride. Als half mens-half androïde is ze gemaakt om de wensen van de bezoekers in te willigen, te schitteren in pracht en praal en vooral geen vragen te stellen. Toch sluipt er een verlangen bij haar naar binnen. Een verlangen naar meer. Maar daarmee komen ook vragen en twijfels opzetten omtrent het Koninkrijk. Wat voor rottigheid wordt er onder de mooie vernislaag verborgen?
Het verhaal speelt zich bijna uitsluitend af in het attractiepark, maar omdat dit een vrij uitgebreide wereld is, voelt het helemaal niet benauwd aan. Er is geen groot aanbod aan personages, maar toch ligt de focus voornamelijk op Ana en haar beleving. Zo blijven de andere personages wat aan de oppervlakte en dat is op sommige momenten best jammer.
Het eerste hoofdstuk van Het Koninkrijk is er direct eentje dat vragen doet oprijzen en zet de toon qua stijl en opmaak. Jess Rothenberg geeft steeds maar kleine beetjes informatie en dit, in combinatie met de tijdssprongen in het verhaal, zorgt er wel voor dat je er als lezer erg lang over doet om te zien waar het uiteindelijk allemaal heen gaat. De hoofdstukken wisselen af in opmaak, die is verbonden aan het soort informatie dat je krijgt. Ondervragingen, rechtbankverslagen of een lange flashback naar het ‘eigenlijke verhaal’. Alles is zorgvuldig op elkaar afgestemd en het voelt erg origineel aan.
Jess Rothenberg groeide op in Charleston, maar woont momenteel met haar gezin in New York. Naast auteur is ze freelance redacteur (eerder werkte ze voor een uitgeverij). In 2012 verscheen er al een boek van haar hand in het Nederlands, Het rampzalige verhaal van jou en mij, maar het duurde tot 2019 voor er weer eentje verscheen.
Dieren spelen een belangrijke rol in Het Koninkrijk. Alleen zijn het geen normale dieren, maar hybriden net als Ana. De VUS, Voormalig Uitgestorven Soorten, vormen een thema op zich en daarmee laat Rothenberg zich ook wat in de kaarten kijken. Ze wil met dit verhaal niet alleen de lezer entertainen, maar ook aanzetten tot nadenken. Her en der verstopt ze pijnlijke hedendaagse kwesties en die voelen misschien nog stekender aan in de nepwereld van het attractiepark.Rothenberg geeft aan dat ze zich liet inspireren door de verhalen van haar moeder, over haar werkervaring in Disney World, maar ze heeft er ook veel recente vraagstukken in verwerkt.
Het Koninkrijk is absoluut een fantasierijk verhaal dat veel sciencefiction elementen bevat. Het moeilijke hierbij is een goede balans vinden tussen herkenbaarheid en nieuwe zaken; maar dat is Rothenberg in ieder geval goed gelukt. Ana is een erg toegankelijk personage, ook al is ze niet helemaal menselijk, met veel emoties die iedereen wel eens heeft gevoeld. De andere uitdaging van een boek zoals dit is de geloofwaardigheid. Zit de gecreëerde wereld goed in elkaar en gaan de gebeurtenissen er bij de lezer in als zoete koek? Hier wringt het schoentje nog een beetje. Laten we zeggen dat de kleine teen van de lezer even vastzit achter de rand van de schoen bij het aantrekken. De opzet is erg mooi, maar naar het einde toe had de uitwerking iets meer aandacht mogen krijgen. De vragen van de lezer worden grotendeels beantwoord, maar ook niet helemaal.
De vlotte leesbaarheid en de hoofdpersonages waar je als een blok voor valt, maken van Het Koninkrijk een erg leuk boek om te lezen, ook voor diegenen die niet bekend zijn met robotica of sciencefiction. Laat je niet afschrikken door de hokjes waarin het verhaal wordt geplaatst, maar geniet van Ana’s zoektocht naar haar identiteit. Ze gaat tegen alle verwachtingen in en dat is misschien wel de belangrijkste les die Rothenberg wil overbrengen aan de jeugd: wees jezelf.
Reageer op deze recensie