Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Twee doeken, twee verhalen

FamkeLaLiseuse 11 april 2023
Schilderijen hebben ieder hun eigen, unieke verhaal. Ze laten je fantaseren over de afbeelding zelf, compositie en techniek interpreteren of zoeken naar een verscholen boodschap. In de historische roman ‘Melkmeisje’ neemt Matthias Rozemond je mee in zijn mijmeringen over twee vroege werken van Johannes Vermeer. En geeft hij zo met oog voor detail een gezicht aan één van de meest vermaarde iconen van de westerse kunstgeschiedenis.

Bij zijn keuze uit het oeuvre van Vermeer had Rozemond voor zijn boek niet twee meer zó verschillende schilderijen kunnen kiezen. Want vervlochten met verhaal van het verstilde, huiselijke tafereel van ‘Het melkmeisje’ op de cover is dat van het uitbundige en zwoele doek ‘De Koppelaarster’. Ergens is die keuze wel te begrijpen. Hij combineert zo immers één van Vermeers bekendste werken met het enige overgebleven schilderij waarop - vermoedelijk - de Delftse schilder zelf en profil staat afgebeeld.

In deze combinatie brengt Rozemond twee verhaallijnen samen met elk hun eigen dynamiek. De drie vertellers van de fictieve roman - Johannes Vermeer, zijn echtgenote Catharina Bolnes en de huismeid Tanneke - openbaren samen stukje bij beetje twee geschiedenissen. Het eigen tempo voor beide verhalen, waarmee dat gebeurt, is soms wat verwarrend. De levendige vaart bij het relaas van ‘De Koppelaarster’ verdwijnt zodra de vertelling over de totstandkoming van ‘Het Melkmeisje’ begint en wat voortkabbelt.

Kort gezegd draait ‘Melkmeisje’ om de jonge Vermeer (24), die uit is op eerherstel. Als schilder, omdat hij zich met ‘De Koppelaarster’ de hoon en spot van de Delftenaren over zich heeft afgeroepen. Een nieuw schilderij moet zijn geschonden reputatie oppoetsen. Maar ook relationeel heeft hij wat recht te zetten. Het scabreuze doek heeft hem uit zijn woning bij zijn schoonmoeder en gezin gedreven en verbannen naar zijn oude ouderlijk huis, Herberg Mechelen.

De uitwerking van deze verhaallijnen is wisselend. Zo blijft in de zoektocht naar professioneel eerherstel zijn eventuele artistieke worsteling wat onderbelicht. Externe krachten als kunstverzamelaar Van Ruijven en zijn schoonmoeder Maria Thins lijken Vermeer meer in het juiste spoor te duwen dan zijn eigen talent. De vertrouwelijke motieven voor ‘De Koppelaarster’ worden wel mooi gedoseerd prijs gegeven.

Een verklaring hiervoor kan zijn, dat Vermeer met zijn perikelen weliswaar het subject is, maar dat huismeid Tanneke het echte hoofdpersonage van de roman is. Al was het maar omdat de titel van het boek dit lijkt te suggereren. Haar nieuwsgierigheid fungeert als het vliegwiel van het verhaal en de ontrafeling van het mysterie.

Vanuit Tanneke’s observaties en gedachten krijgt de roman ook achtergrond en inhoud. De andere personages en vertellers blijven qua karakter wat flets en zodoende op afstand. Van elkaar en van de lezer. Van het leven van Vermeer is feitelijk bar weinig bekend. Rozemond blijft dichtbij de schaarse bekende feiten, maar had hier ter aanvulling best wat meer fictieve ruimte mogen pakken.

Waar de karakters misschien wat te veilig zijn vorm gegeven, heeft Rozemond wel met oog voor detail en historisch inzicht een geloofwaardige wereld voor de jonge Vermeer geschapen. De beschrijvingen van het zeventiende-eeuwse Delft en de interieurs achter de gevels spreken makkelijk tot de verbeelding. Historische gebeurtenissen als de Delftse Donderslag en tijdgenoten Fabritius en Rembrandt passeren de revue in de compositie van de roman. Simpelweg briljant is dat Rozemond Tanneke bij het poseren een tochtdoekje uit het raam laat halen. Het schilderij, dat vandaag de dag in het Rijksmuseum is te bewonderen, laat een gebroken ruitje in het glas-in-lood zien.

Door de opbouw en uitwerking is een vluchtig inkijkje in het werk en leven van Vermeer in 1657 ontstaan. Er blijft genoeg ruimte om zelf verder te fantaseren. ‘Melkmeisje’ leest makkelijk en is een leuke (eerste) kennismaking met de wereldberoemde schilder, zijn vroege werk en Delft in de zeventiende eeuw. Zeker ook voor wie de tentoonstelling in het Rijksmuseum nog gaat bezoeken. Want het boek doet je hoe dan ook met een nieuwe, onderzoekende blik naar deze twee werken van Vermeer kijken.
3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van FamkeLaLiseuse

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur