Alkibiades

Ferry76Visser 09 juni 2024
‘Alkibiades’ van Ilya Leonard Pfeijfer is in mijn ervaring een van de beste boeken van dit decenium. Dat komt omdat het de auteur op magistrale wijze is gelukt om de Alkibiades uit het symposium van Plato een gezicht te geven. Wie dit meesterwerk van Pfeijfer leest als metafoor voor de moderne mens ziet in de uitgebreide beschrijvingen van de veldslagen een referentie naar de onrustige tijd van nu. Ook de politieke ambities en daden van de hoofdpersoon zijn in mijn ervaring te zien als een verwijzing naar de politieke veranderingen en situatie in deze tijd. ‘Alkibiades’ wordt zo een boek dat laat zien dat de mens sinds de oudheid niet veranderd is. Alleen de tijden zijn veranderd. En zo wordt dit boek voor mij een van de beste boeken van dit decenium.

Meer recensies van Ferry76Visser