Van Verbeelding naar Papier

Ferry76Visser 06 juli 2024
‘Van verbeelding naar papier’ van Jasper Polane is HET handboek voor iedereen die met een idee voor een roman rondloopt. Het is een theoretische en toch persoonlijk verslag van het schrijfproces dat aanzet tot het ontdekken van jezelf als schrijver en lezer.
Allereerst bevat het boek alle thema’s waar een schrijver mee te maken krijgt tijdens het schrijfproces. De auteur beschrijft deze theoretisch met een persoonlijke tint, waardoor het voor de lezer die aspiraties heeft om schrijver te worden, concreet wordt.
Daarnaast bevat het boek verschillende interviews met auteurs die een inkijkje geven in hun schrijfproces. Dit geeft ‘Van verbeelding naar papier’ meerwaarde omdat het naast bekende namen uit de Nederlandstalige fantasy, zoals Kim ten Tusscher, Johan Klein Haneveld en Anthonie Holslag e.v.a., zo ook een beeld geeft van het unieke van ieder schrijfproces.
Ook wordt er in het boek veel aandacht besteed aan taal en stijlfiguren, wat ik als prettig heb ervaren want daardoor krijgt de lezer handvatten om beter te kijken naar een tekst. Zelf heb ik altijd iets met alliteraties. Ik kijk altijd of ze aimabel of abominabel zijn. Dankzij de theorie en uitleg van de Jasper Polane heb ik hierin een stukje meer inzicht gekregen.
Verder is het gebruik van kunstmatige intelligentie met betrekking tot schrijven ook een intrigerend thema in dit boek. AI wordt tegenwoordig veel gebruikt om teksten te schrijven. In mijn ervaring mis ik in deze schrijfsels steeds het eigene van de schrijver, het persoonlijke van de taal en de originaliteit en fantasie die een auteur eigen is of hoort te zijn.
En zo wordt ‘Van verbeelding naar papier’ voor mij het handboek voor de lezer die droomt om een eigen boek te schrijven. De theorie wordt op een concrete manier gepresenteerd, laat zien dat ieder schrijfproces uniek is en geeft vele handvatten om te ontdekken wat de eigen schrijfstijl van de aspirant schrijver is.

Meer recensies van Ferry76Visser