Wantij

Ferry76Visser 07 juni 2024
‘Wantij’ van Jaap Robben is een meeslepend essay uit de Terloops serie van uitgeverij Van Oorschot. De auteur beschrijft zijn ervaring met wadlopen lichtvoetig en gaat daarbij de actuele thema’s met betrekking tot de natuur niet uit de weg. De kracht van dit deel wordt in mijn ervaring kernachtig samengevat door de volgende zin: ‘Omdat je ritmes pas ontdekt als je als observator steeds hetzelfde punt inneemt.’ (p.18) Met betrekking tot de natuur van het waddengebied laat Jaap Robben de ritmes beeldend op een krachtige en overtuigende wijze zien. Daarnaast heb ik genoten van de eerste kennismaking van de auteur met de groep waarmee hij gaat wadlopen. Deze passage is meeslepend lichtvoetig, grappig en meerduidig. En zo wordt ‘Wantij’ een aanwinst voor iedere boekenkast.

Meer recensies van Ferry76Visser