Kiezen tussen liefde of geloof

De meisje gaat over een jongen Idriss die opgroeit binnen de Marokkaanse cultuur in België.
Het verhaal is vanuit het ik perspectief geschreven en wordt chronologisch verteld.
Je kunt het boek in 3 delen onderverdelen.

Aan het begin lees je in hoofdstuk 1 dat Idriss thuis weggaat.
In deel 2 leer je de jonge Idriss kennen en zijn zoektocht naar identiteit binnen de Marokkaanse cultuur. Een identiteit die niet aansluit omdat hij op jongens valt. Hij voelt dat hij anders is maar begrijpt ook dat hier geen ruimte voor is binnen het gezin en geloof.
Op zijn 11de voelt hij voor het eerst warme gevoelens voor een jongen en dat brengt hem in de war.
Als zijn moeder onverwachts overlijdt is Idriss 14. De sterke pilaar waarop ze met z'n allen leunden is er ineens niet meer. Idriss leert in deze periode zijn beste vriend Kristof kennen, bij wie Idriss thuis altijd welkom is bij Kristof zijn twee moeders.
Het is een verwarrende periode voor Idriss. Als hij na zijn afstuderen naar Parijs kan om een jaar te werken kan hij zich los maken van thuis. Hier voelt hij zich helemaal vrij om zichzelf te zijn en toe te geven aan de liefde voor een man.
Eenmaal terug in Antwerpen komt er een kentering in het verhaal, hij leert een man kennen en dan komen we aan bij wat de reden is waarom hij vertrok in hoofdstuk 1.

Vanaf hier begint deel 3. Idriss begint een losbandig leven te lijden en drinkt veel en gebruikt drugs om zich beter te voelen. Als uiteindelijk zijn relatie stuk loopt voelt hij een intense eenzaamheid. Maar gelukkig heeft hij vrienden om zich heen en komt hij in een rustig vaarwater terecht.
In deze fase bouwt hij iets op en kan hij aan het herstel met zijn familie werken.

De Meisje is een coming of age verhaal dat veel jongeren en ook ouderen die worstelen met hun identiteit kan steunen in hun zoektocht naar wie ze zijn. Idriss kan vele mensen raken met zijn verhaal.
Ik hoop dat dit boek zijn weg vind naar mensen die binnen hun geloof/leef gemeenschap vastzitten en niet uit kunnen komen voor hun ware identiteit. Dit boek geeft aan dat vriendschappen belangrijk zijn en acceptatie om wie je bent begint bij jezelf.

Meer recensies van Fieke van Steenis