Mooie plot

Filip C. 11 augustus 2024
In “De bonusmoeder” geeft Inge van Prooijen ons een inkijk in het leven van Nena. Ze is schijnbaar dolgelukkig in haar relatie en als bonusmoeder. Maar schijn bedriegt. Hoewel Nena er zelf alles aan doet om gelukkig te zijn, worden haar plannen gedwarsboomd. De moeder van haar vriend, hoopt nog steeds dat hij bij zijn ex-vrouw zal terugkeren en neemt elke kans te baat om Nena op haar gebreken te wijzen. Gelukkig is er Lou, de uitbaatster van de bloemenwinkel en ook bonusmoeder. Bij haar kan Nena terecht als ze weer eens een moeilijke dag heeft. En dat is de laatste tijd steeds vaker aan de orde. Is Nena echt ongeschikt als bonusmoeder, of is er iemand die de ongelukkige situaties veroorzaakt en daardoor Nena zeer onzeker maakt?
Inge van Prooijen heeft een aangename schrijfstijl en weet hierdoor het verhaal op een mooie manier te brengen. Het is voor de lezer wel even aandachtig volgen omdat het verhaal flashbacks heeft die meer duidelijkheid brengen over de gebeurtenissen in het heden, maar deze flashbacks komen vaak totaal onverwacht in het verhaal zodat je toch even de draad kwijt bent.
Of dit verhaal echt onder te brengen is in de categorie thriller, vind ik niet zo duidelijk. Misschien zijn de acties daarvoor iets te weinig spannend te noemen. Het hele gebeuren gaat overal over kleine gebeurtenissen die iemand van slag kunnen brengen. Dat Nena een woelig verleden heeft, speelt ook wel een belangrijke rol. Maar als echte thrillergenre blijf je toch wel wat op je honger zitten.
Dit doet echter niets af van de kwaliteit van het verhaal. Een prima plot en redelijk realistisch en filmisch verhaal, passend bij de andere verhalen die hij De Crime Compagnie worden uitgebracht. Een boek dat ik graag gelezen heb en dus zeker vier sterren waard is.

Meer recensies van Filip C.