Alsof ze er midden in staat …

Filip C. 21 juli 2024
In De Nomade van Anya Niewierra maken we kennis met journaliste Olga Liebke. Wanneer ze na een opdracht bij de terugvlucht getuige is van de aanhouding van Pavel Rybak, is ze geschokt dat de taal die Rybak spreekt bij haar herinneringen oproept. Hoe kan dat, zij is toch uit Duitsland afkomstig? Terug thuis, wordt ze geconfronteerd met haar meer en meer dementerende vader. Ook zijn verhalen maken haar verwarring groot. Reden genoeg om te gaan spitten in het verleden.
Welke banden had haar vader met de regio rond het Drielandenpunt tussen Polen, Litouwen en Belarus? Olga gaat niet alleen op zoek naar een geschiedenis van een regio, nee ze gaat op zoek naar haar eigen geschiedenis. Wat ze ontdekt, kan je zelf lezen in “De Nomade”.
Anya Niewierra brengt historische feiten in combinatie met een fictief verhaal. Zo krijgen we tussen de verhalende hoofdstukken, commentaren bij een documentaire over de getuigenis van een jonge grenssoldaat die patrouille liep aan het IJzeren Gordijn. Vooral in deze fragmenten voel je de emotie van het personage heel erg meespelen. Het gevoel om tegen je eigen wil in, iemand op bevel te moeten neerschieten, wordt zo sterk beschreven dat je het als het ware voor je eigen ogen ziet gebeuren. En dat is de sterkte van de schrijfstijl van de auteur. Ze verwoord zaken zo beeldend dat je het gevoel krijgt onmiddellijk in de situatie betrokken te zijn. Je maakt zelf deel uit van de omgeving, zit op de eerste rij en mist niets van het gebeuren.
Beetje bij beetje komen we dichter bij de waarheid en wordt de knoop ontward. Door het geheel ook te koppelen aan de gebeurtenissen rond de dissident Pavel Rybak, krijgt het verhaal extra spanning. Olga is een bekende journaliste en documentairemaker en het spreekt vanzelf dat de individuen die verantwoordelijk zijn voor het uitschakelen van Rybak, er alles aan doen om Olga te volgen en als het moet uit te schakelen.
De perfecte mengeling van geschiedkundige achtergrond in een boeiend, emotioneel en spannend verhaal.

Meer recensies van Filip C.