Mooi verhaal over vriendschap en liefde

Filip C. 24 augustus 2024
Met “De witte kameel”, geschreven door Carin Sanders krijg je een totaal ander verhaal dan je vanuit de titel zou vermoeden.
De alleenstaande Ruth gaat voor een vakantie naar het Midden-Oosten. Ze is enorm geïnteresseerd in kamelen en hoopt er tijdens deze reis wel te zien. Tijdens de eerste dagen ontmoet ze Helga en het blijkt al snel te klikken tussen hen. Samen met Wally en Janine, een ouder Belgisch koppel, vertrekken ze voor een tocht door de woestijn. Tijdens die tocht hebben ze een zeer ongewone ontmoeting met een groep Arabieren die onderweg zijn naar een kamelenrace. De groep van Amir heeft een witte kameel die de snelste kameel blijkt te zijn. Ruth is echter meer in de ban van Amir en hij voelt ook wel iets voor haar. Maar haar Joodse achtergrond blijkt een struikelblok voor een relatie tussen Ruth en Amir.
Na de reis neemt Ruth haar leven als viroloog terug op. Ze doet onderzoek naar MERS en helpt bij de COVID-onderzoeken. Ze heeft nog steeds vriendschappelijk contact met Helga die nu samen is met wielrenster Nienke. Wanneer ze voor haar MERS-onderzoek nood heeft aan bloed van kamelen, neemt ze terug contact op met Amir. De liefde bloeit terug op. Kan het nu wel iets worden?
Toen ik de titel van dit boek las, had ik totaal geen voorstelling van het mogelijke verhaal. Carin Sanders maakte er een verhaal over verliefdheden en vriendschappen van. Het probleem met afstanden, het probleem met het vervelende COVI-19, … de auteur laat geen enkel spoor onbenut om struikelblokken in relaties hun werk te laten doen. En toch schreef ze een verhaal dat spreekt, dat je als lezer aanmoedigt om verder te lezen. Soms krijg je wel het gevoel dat delen niet echt een meerwaarde zijn voor het eigenlijke verhaal. Het hele gedoe met de fietsen voor de stad Parijs en de strubbelingen die daardoor ontstaan tussen Helga en Nienke, geeft het idee bladvulling te zijn. Het draagt niet bij aan het verhaal tussen Ruth en Amir, maar heeft wel zijn waarde om de vriendschap tussen Ruth en Helga te duiden.
Voor mij was dit een mooi verhaal. De auteur heeft een leuke schrijfstijl en het boek leest dan ook zeer vlot. Ik kijk zeker ook uit naar ander werk van haar.

Meer recensies van Filip C.