Leuke ontspanning

Filip C. 13 mei 2024
Mientje Fijen schreef met “Geknipt voor elkaar” een leuk feelgood verhaal.
Lara en Boyd zijn vrienden sinds ze samen op de kappersschool zaten. Nu werken ze samen in het kapsalon Do or Dye van Jules. Boyd heeft een streepje voor bij Jules, Lara daarentegen is zijn “pispaal” en wordt altijd uitgekafferd. Maar Boyd is niet opgezet met de avances dus Jules op hem uitprobeert. En hij staat aan Lara’s kant als ze weer een keer het slachtoffer is van Jules. Samen besluiten ze hun werk bij Do or Dye stop te zetten en aan de andere kant van de stad zelf een kapsalon te beginnen. Het begin van een ingewikkelde romance. Niet tussen de twee, Lara en Boyd zijn goede vrienden, maar Boyd is “voor de mannen”. Nee, het zijn andere personages die “geknipt zijn voor elkaar”. Een ingewikkelde historie, maar die moet jezelf ontdekken door dit boek te lezen.
Het verhaal is echt een toppertje. Mientje Fijen heeft haar personages goed gekozen. Ok, de mannelijke kapper die “voor de mannen is” is een oud cliché, maar het werkt wel in dit verhaal. Maar ook de ietwat klunzige Lara en de rol van broer Mich langs de kant van Lara en broer Bas langs de kant van Thijs zijn zeer belangrijk binnen dit verhaal. Mooi ook dat de ware vriendschap tussen twee mensen tot iets moois kan leiden en een dynamiek in gang zet die weet te verrassen. Naast het thema verliefd zijn, komt ook het thema van echte vriendschap sterk aan bod. Niet alleen tussen vrienden, maar ook in familieverband.
Mientje Fijen heeft het ook zeer luchtig gehouden, hoewel er ook dramatiek in het verhaal zit. Kortom het leven zoals we het dagelijks rondom ons zien, met een pittige toets. Lekker even tussendoor wat lezen, zonder zwaar te moeten nadenken!

Meer recensies van Filip C.