Duistere thriller, een terechte opmerking op de cover

Filip C. 02 augustus 2024
Heaven’s End van Johan Deseyn is niet zomaar een thriller om even een-twee-drie te lezen, de term duistere thriller op de cover is niet gelogen.
John Deseyn neemt ons mee naar het idyllische plekje Heaven’s End, een kleine rustige levensgemeenschap waar de inwoners elkaar dan ook echt kennen. Tot besloten wordt het dorp van een zwembad te voorzien. Al bij de opening van het gebouw gaat het grondig mis. Maar het wordt pas heftig als de oude klusjesman Tom spoorloos verdwijnt. En dat is pas het begin van de ellende. Dertig jaar na de geheimzinnige gebeurtenissen maken we kennis met Melissa. Wat is haar link met Heaven’s End? Waarom is journaliste Venice er zo opgebrand kennis te maken met Melissa? Een spannende zoektocht naar het verleden!
Reeds in 1989 schreef Johan Deseyn een kortverhaal rond Heaven’s End. Het boek “Heaven’s End” is een verdere uitwerking en uitbreiding van dit kortverhaal.
Johan Deseyn schrijft het verhaal niet rechttoe rechtaan in een mooie chronologische volgorde. Nee, het duurt een tijdje voor hij zijn lezers meetrekt in het verband tussen wat op het eerste zicht drie verschillende verhaallijnen lijken. Verwarrend, toch in eerste instantie, maar dat wordt later ruimschoots goed gemaakt door de auteur. Spanning, verwarring, ongeloof, gruwel, hier en daar een beetje horror, … de auteur weet alle emoties in zijn verhaal perfect te plaatsen en op de gepaste tijden de juiste mengeling ervan aan zijn lezers aan te bieden. De stijl is zeer beschrijvend zodat je echt wel een duidelijk beeld krijgt van het gebeuren. En soms lijkt het inderdaad wat karikaturaal waardoor ook een grappige toets in dit duister verhaal terug te vinden is. Het fragment met de oude vrouw die te laat aan het zwembad komt, is daar een mooi voorbeeld van.
Geen boek voor gevoelige lezers maar eerder voor durvers. De echte horrorliefhebber zal echter ook op zijn honger blijven zitten.

Meer recensies van Filip C.