Mooi begin van een reeks?

Filip C. 18 mei 2024
Het meisje bij het raam werd geschreven door Frank Peters.
Het verhaal neemt ons mee in een zoektocht naar het schilderij “Het meisje bij het raam” dat van de hand van Johannes Vermeer zou zijn geweest. Rik Wolters leeft sinds het stopzetten van zijn loopbaan op De Heikant en neemt zijn oude passie genealogie terug op. Tijdens een van zijn bezoeken in het kader van zijn stamboekonderzoek maakt hij kennis met Sandra Molenaars die, samen met een crew, enkele nieuwe tv-formats uittest. Rik en Sandra hebben een klik en wanneer Rik ontdekt dat er in Herborn, een Duits dorpje, mogelijks een verloren gewaand schilderij van Vermeer zou terug te vinden zijn, gaan ze samen op onderzoek uit. Ongewild komen ze in een spannende situatie terecht. Zullen ze als eerste het schilderij vinden? En welke rol speelt Willem Bolnes, de schoonbroer van schilder Johannes Vermeer, in dit verhaal?
Vorig jaar had ik als proeflezer al kennis gemaakt met dit verhaal en nu kwam het afgewerkte boek op mijn pad voor weer een geweldige leesclub van De Boekenreizigers.
Bij het proeflezen had ik al ontdekt dat het verhaal potentieel bezat en de herwerking die gebeurd is, heeft het verhaal nog naar een hoger niveau getild. Frank Peters maakt een mooie combinatie tussen een feelgood, “bloeit er iets moois tussen Rik en Sandra?f, en een spannend verhaal. Daar koppelt hij ook nog een vleugje geschiedenis aan. En dat werkt! De combinatie is geslaagd zonder dat je het boek beperkt wordt tot een categorie. En toch blijft er een tikkeltje onvolmaaktheid merkbaar. Sommige onderdelen van het verhaal lijken net minder goed te matchen, lopen enigszins stroef zonder dat ik echt nauwkeurig kan duiden wat deze passages minder geslaagd maken.
Desondanks toch een mooi debuut voor de reeks Wolters-Molenaars die de auteur zinnens is te schrijven. Ik kijk alvast uit naar het tweede deel!

Meer recensies van Filip C.