Verrassend verhaal

Filip C. 12 februari 2024
“Het meisje op de weg” geschreven door Michaël Berg is op het eerste aanvoelen een beetje een vreemd verhaal.
Wanneer Anne op een avond thuis komt vindt ze voor de oprit van hun woning een bewusteloos meisje. Zeer tegen de zin van haar vriend Guido neemt ze het meisje mee in huis en laat haar bij hen overnachten. Wanneer Anne de volgende morgen wakker wordt zijn zowel het meisje als Guido spoorloos. Meerdere kamers in het huis zijn doorzocht en het lijkt of er sporen zijn van een gevecht. Wat is er gebeurd? Vermits ze van de politie en haar familie weinig hulp krijgt, gaat Anne zelf op onderzoek uit. Ze gaat daarvoor naar België, de enige plek waarover Guido haar iets verteld heeft over zijn verleden. Vindt Anne wat ze zoekt?
“Het meisje op de weg” is voor mij de eerste kennismaking met het werk van Michaël Berg ook al is het de zevende thriller die hij schreef. Ik moest dus even wennen aan de stijl van de auteur, en dat nam wel enige tijd in beslag. Maar eens je de draad te pakken krijgt, heb je enkel meer goesting om door te lezen. De hoofdkarakters zijn vrij sterk uitgewerkt. Ik heb het idee dat de auteur wel telkens losstaande verhalen schrijft. Nergens kreeg ik de indruk dat een personage reeds eerder een rol kreeg. Ook de afwisseling tussen het heden en verleden vormt een mooi geheel. Beetje bij beetje worden, door toevoeging van de fragmenten uit het verleden, de gebeurtenissen die zich in het nu afspelen verduidelijkt. Ok, sommige gebeurtenissen lijken niet echt realistisch, maar dat hoef je toch niet te verwachten in een boek. Al bij al krijg je een aangename leeservaring, een aanzet om toch even te gaan grasduinen in de andere titels van deze auteur.

Meer recensies van Filip C.