opmerkelijk

Filip C. 18 mei 2024
Pia Marie Pauwels brengt onder de titel “Hoor de stilte spreken” een boek uit waarin ze intimidatie en mishandeling binnen het huwelijk aan de kaak wil stellen.
We maken kennis met Ana, ze zit in een tweede huwelijk en heeft weer de pech dat haar partner Nick, een narcist, haar psychisch mishandeld. In haar eerste huwelijk werd ze vooral met fysiek geweld geconfronteerd. Twee keer pech op een rij. En plots krijgt ze aandacht van Lucas, een oude bekende en nu sportjournalist die er uiterlijk wel mag wezen. Ze voelt zich vereert en gaat mee in stoute chats. Ondanks alle voorzorgen lijkt Nick op de hoogte te zijn van de ontrouw, misschien een groot woord vermits het lang alleen bij chats blijft, van zijn vrouw. Gelijkertijd verschijnt op sociale media het verhaal van de Poppenspeler, die vertelt hoe hij/zij erin zal slagen zijn/haar partner een hak te zetten en te vermoorden. Iedereen is druk bezig met deze bekentenissen en Ana krijgt soms het gevoel dat het verhaal op haar leven slaat. Hoe zal dit verhaal eindigen? Wordt de Poppenspeler ontmaskerd? En draait alles uit zoals de personages het graag willen?
De auteur brengt het verhaal wel op een zeer bijzondere wijze. Als lezer sta je lang in twijfel of je verhaallijn wel goed kan volgen en heb je niet echt een idee waarheen het verhaal gaat. Maar je voelt dat er meer speelt, zonder dat je echt de vinger op de wonde kan leggen. De tekst is niet altijd even boeiend en soms zeer voorspelbaar, maar het is wel vrij realistisch. De personages zijn mooi uitgewerkt en ook de locaties en gebeurtenissen zijn beeldend beschreven. Bij de titel en de cover had ik echter een totaal ander verhaal verwacht. Ook raar dat dit boek als feelgood betiteld,wordt, terwijl het absoluut weinig te maken heeft met je goed voelen. Dat de auteur dit boek geschreven heeft vanuit ervaring op het vlak van mishandeling binnen het huwelijk, is wel duidelijk, het maakt het verhaal wel sterker en meer doorleefd.

Meer recensies van Filip C.