Even lekker ontsnappen aan de realiteit

Filip C. 26 juli 2024
Chantal Claassen schreef met “Ik heb het echt gemaakt” een mooi feelgood boek dat we besproken hebben in een leesclub van De Boekenreizigers.
Fabiënne is topontwerpster bij het modehuis Maxx. Stiekem heeft ze een verhouding met de grote baas, Max. En daar wringt het schoentje. Waarom moet alles stiekem blijven? Wanneer Fabiënne voor het werk naar de grote modebeurs in Parijs gaat, komt haar leven in een stroomversnelling. Ze mist Max, maar een geblokkeerde lift brengt daar verandering in. Houdt ze wel echt van Max of is hij een manier om op het hoogste trapje in de modewereld terecht te komen? En waarom is Fabiënne zo gefocust op “ het echt maken in het leven”?
Chantal Claassen weet op een zeer eenvoudige manier dit verhaal tot echte feelgood te verwerken. De schrijfstijl is complexloos, rechttoe rechtaan, met de nodige ludieke knipogen. Een duidelijk verhaal, waarin de duistere kantjes uit het verleden van Fabiënne een mooi antwoord geven op haar drang zich voortdurend te bewijzen. Ook het concept is vrij simpel. Iemand die altijd moeten aanhoren heeft dat ze toch niet zal slagen in het leven komt nu plots in een situatie waarbij ze keuzes kan maken, daar droomt toch iedereen wel van. Dan kan je zeggen “Ik heb het echt gemaakt”. En niet omdat je zus of zo kent. Nee, op eigen kracht, door een samenloop van omstandigheden, komt die klik om de beslissende stap te zetten. Een mooie levensles die ieder naar eigen believen moet invullen, maar ook moet grijpen als het moment zich voordoet!
Oké, het verhaal is geen hoogstaande literatuur, en is op vele momenten vrij voorspelbaar geschreven. Het leven gaat zeker door als je het boek niet gelezen hebt, maar als je even wat ontspanning zoekt, kan dit boek daar zeker bij helpen.

Meer recensies van Filip C.