Knappe apotheose

Filip C. 26 augustus 2024
Voor De Boekenreizigers leesclub lazen we “Leegte” van Ilona van Hilst.
Broer Aksel en zus Anna hebben een leuk leventje in Zweden tot Anna ontvoerd wordt. Enkele dagen later wordt ze verkracht teruggevonden. De ouders van Aksel en Anne nemen het besluit hun optrekje in Zweden achter te laten en te verhuizen naar Nederland. Jaren later zijn Aksel en Anne teruggekeerd naar Zweden. De ouderlijke woning is opgeknapt en wordt verhuurd. Elvira en Diego en Patrick en Mariska huren het huisje voor de vakantie. Zij kunnen dan meteen op bezoek bij Aksel en zijn vrouw die net bevallen is van een zoontje. De vakantie is echter geen succes, Sofia verdwijnt, en na een groots onderzoek lopen alle sporen dood.
En dan zijn we zes jaar later, en wordt er getwijfeld om nog een herdenking voor Sofia te houden. De relaties zijn wat verwaterd en dan verdwijnt Mariska op bizarre wijze. Bijna gelijktijdig worden de zonen van Diego en Elvira en Patrick en Mariska ernstig ziek. Is er een verband tussen de zaken? Diego en Patrick gaan samen op onderzoek.
Leegte is een thriller van bij het begin. Ilona van Hilst neemt haar lezers mee in een spannende zoektocht, eerst naar Sofia, dan naar Mariska en naar een oplossing voor de geheimzinnige ziekte van de jongens. Het verhaal begint sterk, maar het midden stuk van het verhaal kabbelt wat aan en dan lijkt het of het verband tussen de gebeurtenissen wat zoek is. Maar daarna wordt dat weer goed gemaakt door de auteur. Beetje bij beetje lost de auteur tips om de problemen te ontwarren en uiteindelijk eindigt ze met een spetterende apotheose. Een deel van de oplossing werd al snel duidelijk, maar het eindresultaat is toch totaal anders dan je zou verwachten. Een knap staaltje schrijverskunst.

Meer recensies van Filip C.