Uitkijken naar een vervolg

Filip C. 22 augustus 2024
M - De laatste dagen van Europa - Antonio Scurati (Hebban leesclub augustus 2024).
In “M - De laatste dagen van Europa”, het derde deel dat Antonio Scurati schreef in zijn reeks rond Mussolini, geeft hij ons een beeld over de gebeurtenissen tussen 1938 en 1940.
Mussolini heeft in Italië alles netjes op een rijtje en in de hand wanneer Adolf Hitler zijn opgang in Duitsland verder zet. Mussolini ontvangt in Florence Hitler die enkele weken ervoor de Anschluss van Oostenrijk heeft afgekondigd. Zelf neigt hij er ook naar de strenge rassenwetgeving in Italië in te voeren. De verhoudingen verschuiven en Mussolini wordt meer en meer de speelbal van Hitler binnen een opgehitst politiek toneel. Kan het tij nog gekeerd worden?
Antonio Scurati beschrijft in korte fragmenten, die hij telkens laat volgen door uitspraken van belangrijke figuren uit de geschiedenis en krantenartikels, de strijd die gevoerd wordt in Italië. De fragmenten geven de lezer een beeld over hoe de feiten zich vermoedelijk hebben afgespeeld, maar benaderen naar alle waarschijnlijkheid de realiteit. Doorheen het boek lees je de strijd die de verschillende figuren voeren alsof je er zelf bijstaat. Een vertaald werk heeft natuurlijk altijd de beperking dat het het origineel nooit helemaal kan reconstrueren. De soms ellenlange zinnen lijken soms met elkaar te botsen en vragen van de lezers veel aandacht en inspanning. Toch is het een geslaagd werk. Ik kijk alvast uit naar een vervolg, want Antonio Scurati zal allicht nog wel inspiratie hebben om ook het vervolg van de geschiedenis rond Mussolini uit te werken.

Meer recensies van Filip C.