Waar gebeurd?

Filip C. 21 augustus 2024
Eugeen van Aerschot schreef in “Manilla Madness” het verhaal neer dat hijzelf beleefde. Hij verandert zijn personages wel, maar de feiten hebben werkelijk plaats gevonden.
Karen, een jonge moeder die tijdelijk werkeloos is, wordt benaderd door Sergio Qualtueri. Hij brengt haar in contact met meneer Gebelin die haar veel geld biedt om een opdracht uit te voeren voor hem. Inspecteur Cruz, de politieagent waaraan Karen niet zo’n goede herinneringen heeft van haar vorige bezoek aan Manilla, heeft Karen opgegeven om de uitwisseling van belangrijke zaken tussen Cruz en Gebelin uit te voeren. Het vele geld overtuigd Karen om, buiten weten van haar man, de gevaarlijke opdracht aan te nemen. Lukt het Karen, samen met haar Filipijnse vriendin Gina om de opdracht tot een goed einde te brengen?
Manilla Madness is een zeer goed geschreven verhaal dat zich vlot laat lezen. De plot is misschien ongeloofwaardig, maar de auteur geeft aan dat het waar gebeurd is. Misschien is in de flow van het schrijven wel een en ander lichtelijk aangedikt, maar dat maakt het verhaal spannend van bij het begin tot het einde. Het verhaal wist mij zeker wel te boeien. Het idee dat het hoofdpersonage al eerder in een vreemde situatie betrokken was op de Filipijnen, brengt een extra laagje suspense mee. De personages, die dus niet de echte betrokkenen zijn, zijn zeker goed gekozen en uitgewerkt. De auteur overlaadt ons ook niet met er niet toe doende karakters, maar houdt het aantal personages beperkt en gericht op het verhaal. Het hoofdpersonage Karen kan zeker nog dienst doen in andere verhalen. Ze is een sterke vrouw die weet wat ze wil en anderzijds manipuleerbaar is omdat ze een gezin heeft, dat biedt voor een auteur kansen. Ook voor Gina, de Filipijnse vriendin zal allicht nog een vervolg voorzien kunnen worden.
Ik kijk alvast uit naar een volgend boek van deze auteur.

Meer recensies van Filip C.