Rauwe realiteit

Filip C. 24 augustus 2024
In “Stil zijn als de slangen bijten” vertelt Theo-Henk Streng ons het verhaal van kindsoldaten in Afrika.
Wanneer Yaro op een dag zijn zusje Ayana van school haalt, komen ze onderweg een groep rebellen tegen. Ze weten nog te ontsnappen, maar als ze thuis komen, hebben de rebellen hun dorp ontdekt. De gruwel die de beide kinderen ter plekke moeten meemaken is niet voldoende, nee ze worden ook nog meegenomen en gerecruteerd voor het rebellenleger. Wat ze daar moeten doorstaan taart alle verbeelding. Gelukkig wordt hun leed enigszins verzacht doordat ze langzaam aan gedrogeerd worden. Wat staat Yaro en Ayana, en de andere ontvoerde kinderen nog te wachten?
Theo-Henk Streng vertelt een zeer realistisch verhaal over kindsoldaten die door andere jongeren ontvoerd, getraind en gehard worden om te vechten voor iets waarvan ze de ware aard niet kennen. In dit geval zitten ze in een rebellenkamp dat de officiële leider van hun land ten val wil brengen. Een gruwelijk verhaal, waarbij jonge kinderen veranderen in vechtmachines die geen eigen wil meer hebben maar onder dwang en onder invloed van drugs, de meest gewetenloze daden uitvoeren. Er telt maar één ding, leven en overleven.
Dit soort verhalen is niet echt mijn favoriete lectuur. Toch heeft de auteur er een boeiend verhaal van weten maken. Als Europeaan kunnen wij ons moeilijk een beeld vormen van de ellende die in sommige landen de overhand neemt. Voor mij toch slechts drie sterren.

Meer recensies van Filip C.