Een absolute aanrader die tot denken aanzet

Filip C. 16 september 2024
Voor een leesclub van De Boekenreizigers kregen we het boek Tyr, geschreven door Dirk Speelman voorgeschoteld.
Het verhaal neemt ons mee in de toekomst. AI heeft volop zijn intrede gedaan. Reizen gebeurt virtueel, auto’s en vliegtuigen zijn vervangen door gesofisticeerde veilige systemen. En de mensen worden geleefd door hun smartdevice. Toch blijven mensen, mensen en is de misdaad nog steeds niet verdreven. Wanneer Oumar en Binti, broer en zus, een reis maken naar hun geboorteland, worden ze geconfronteerd met technieken uit het verleden. Hoe dichter ze bij hun roots komen, hoe primitiever de technologie is. En dat speelt in het nadeel van Oumar en Binti.
Wanneer Oumar omkomt tijdens de reis, blijkt het om moord te gaan. Tyr, de super AI, waaraan Oumar meegewerkt heeft, wordt ingezet als jury tijdens het proces. En dat levert een verrassend resultaat. Wie is verantwoordelijk voor de dood van Oumar en heeft Tyr het bij het rechte eind?
Dirk Speelman heeft duidelijk goed nagedacht over dit verhaal en geeft ons een dubbel beeld van de toekomst. Enerzijds zijn er een aantal positieve elementen in zijn toekomstbeeld. Zo,kan ik me wel vinden in zijn visie over de smartdevice die mensen kan waarschuwen bij gevaar of ziekteverschijnselen. Ook een aantal transportmiddelen lijken me wel interessant. En de uitvinding om de stad Berlijn te beschermen tegen invloeden van het klimaat, vind ik een knap staaltje denkwerk. Anderzijds sta ik huiverig tegenover het gebruik van AI om mensen te veroordelen. Ons huidig systeem heeft inderdaad het nadeel dat een volksjury sterk bespeelbaar is en de uitspraak kan beïnvloed worden door het emotionele. Maar een beslissing over schuldig/onschuldig toevertrouwen aan een machine, lijkt me ook zeer risicovol. En kleine programmeerfout kan grote gevolgen hebben. Ook de manier waarop de klimaatactivisten te werk gaan in het verhaal, is vrij agressief, eigen bezit lijkt plots niet meer veilig. Maar het past wel in de sfeer van het verhaal.
Een pittig verhaal, zeer doordacht en daarom een voltreffer voor mij!

Meer recensies van Filip C.