Realistisch, spannend en zeer actueel

Filip C. 22 juli 2024
In Vlissingen van Nathalie Pagie maken we kennis met Keet. Ze heeft een grote droom om schrijfster te worden en met dat doel zakt ze af naar een vakantiehuisje in Vlissingen. Pech alom, het naastgelegen huisje wordt net gerenoveerd, dus de rust die ze zoekt, vindt ze niet in het vakantiehuisje. Keet blijft niet bij de pakken zitten en tijdens een wandeling langs het strand ontdekt ze een strandtent waar ze rustig kan werken. Er ontstaat een vreemde band met Barbara, de uitbaatster van de strandtent. Keet ontdekt dat Barbara onderdak biedt aan louche figuren uit het drugsmilieu omdat ze het geld echt nodig heeft, de strandtent draait namelijk niet super. Keet raakt mee verwikkeld in de geheime activiteiten van Barbara en haar logés. Als dat maar goed komt.
Ook deze keer is Nathalie Pagie erin geslaagd een “aangename thriller” te schrijven. Het verhaal bevat voldoende spanning en weet enkele keren de lezer aangenaam te verrassen met een knap gevonden plotwissel. Het is leuk gevonden dat tussen de verhaallijn fragmenten geplaatst zijn van de opnames van de film, het schrijfproject dat uiteindelijk het het startpunt van Keet’s vakantie in Vlissingen was. Verder wisselt de auteur het verhaal af met terugblikken in het leven van Keet. Deze terugblikken maken dat we een goede kijk krijgen op het personage Keet en begrijpen waarom ze bepaalde daden stelt. Daarnaast wordt er niet vanuit een ik-persoon vertelt, maar krijgen we ook hoofdstukken die vanuit de bendeleden vertelt worden, hierdoor krijg je geen eenzijdig beeld.
Het verhaal blijft zeer realistisch en actueel, op zich gaat het over zaken die bijna wekelijks de media halen, zeker in regio’s waar een haven een belangrijk deel van het leven bepaalt. Je kiest niet zelf om betrokken te geraken, men sleept je erin en je komt er nooit meer levend uit.

Meer recensies van Filip C.