Vlogger lost Cold Case zaak op

Floor Flawless 28 juli 2023
Zwarte leugens gaat over Vlogger Ruby die cold cases oplost. Als ze toe is aan het starten van een nieuwe zaak, wordt ze gewezen op de zaak rondom de verdwenen baby Tess van dertig jaar geleden. Onder haar eerste video krijgt ze een vreemde reactie: ''Ze is niet dood.'' Ruby bijt zich vast in de zaak die zich op den duur steeds meer verstrengeld met haar eigen verleden. Wat heeft Ruby ermee te maken?

De hoofdstukken zijn kort en de ook de schrijfstijl is bondig en eenvoudig geschreven, waardoor er veel vaart zit in het verhaal. Ook wordt het verhaal onderbroken door vlogfragmenten en in het begin ook krantenknipsels. Gedurende het verhaal weet de auteur je een aantal keren op het verkeerde been te zetten. Je blijft doorlezen omdat je wil weten hoe het verhaal in elkaar steekt.

Voor het grootste gedeelte van de tijd lees je vanuit Ruby. Daarnaast vanuit Wiebe, een man met een verstandelijke beperking die destijds als dader werd opgepakt en Ellie die toen in het rechercheteam zat. Het perspectief van Ellie voegde niet perse veel toe aan het verhaal. Je krijgt wel extra informatie over hoe het destijds is gelopen met de zaak, maar dit had net zo goed gedaan kunnen worden in de vorm van een gesprek met Ruby.

De vlogfragmenten voelden niet perse aan als vlogfragmenten, maar dat is ook vrij lastig te vertolken in een boek. De insteek is origineel, maar voelde niet helemaal soepel en overtuigend. Ik struikelde over het vlogjargon wat hier en daar niet helemaal klopte, daar ik zelf al 13 jaar actief ben op YouTube valt het op dat het is geschreven vanuit iemand die er zelf geen ervaring mee heeft.

Ruby als personage vertoond vooral veel roekeloos gedrag. Ze doet vaak eerst voor ze denkt en dat levert soms gevaarlijke situaties op. Ze lijkt zich vooraf niet bewust te zijn van de consequenties van haar daden. Dat haar vrienden en zelfs haar ex-vriend zich daardoor zorgen om haar maken is niet meer dan logisch. Over die vrienden gesproken, het was best jammer hoe weinig zij in beeld kwamen, die had ik wel wat meer voorbij hebben zien komen. Wat dat betreft kreeg ex-vriend Casper meer paginatijd en die passages vond ik soms ronduit irritant, omdat die stukken de spanning een halt toeriepen.

Het verhaal is vermakelijk, hier en daar spannend, maar had op een aantal punten beter uitgewerkt kunnen worden.

Meer recensies van Floor Flawless