Verrukkelijke, uiterst gevarieerde collectie

Floris Kleijne 31 mei 2024 Auteur
Omdat ik één van de vijf verhalen zelf heb geschreven, beoordeel ik alleen de andere vier. Hebban heeft ook dit jaar weer een zeer gevarieerde, maar over de volle linie spannende collectie verhalen bij elkaar gebracht voor de Thrillerweken. De vier andere verhalen bestrijken een heel scala aan subgenres, van het onheilspellende maar tegelijk bijna satirische interview van Jet van Vuuren tot de sinistere, uiterst poëtisch geschreven streekspanning van Dominique Biebau, van de zorgwekkende, onafwendbaar opgebouwde nagelbijter van Lex Noteboom tot de nootje-komt-om-zijn-loontje-ironie van Angelique Haak. Het verhaal van Noteboom springt er voor mij uit omdat het heel goed is geschreven en zo diep in psyche van de hoofdpersoon kruipt dat ik de twist aan het einde totaal niet zag aankomen; en Biebau's verhaal is geschreven in een prachtige, melancholiek-poëtische stijl die mij trek geeft in meer van hem. Al met al vind ik deze bundel weer een aanrader!

Meer recensies van Floris Kleijne