Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Alles wat Harry Potter niet is

Floris Kleijne 16 december 2014 Auteur
Het is onmogelijk om De erfenis van Richard Grenville, het eerste deel van de Verborgen Universiteit-cyclus van Natalie Koch, te recenseren zonder de naam Potter te laten vallen. Laat ik daarom maar met de deur in huis vallen: dankzij Kochs verrukkelijke boek weet ik eindelijk wat er aan Harry schort. Want Koch laat zien hoe Rowling dat allemaal beter had kunnen doen: zoals in de Verborgen Universiteit.
 
De 19-jarige Nederlandse Alexa, door haar moeder grootgebracht zonder ooit te weten wie haar vader was, wordt toegelaten tot een kleine, onbekende universiteit aan de rand van Londen. Al gauw ontdekt ze dat niets is wat het daar lijkt: onder/achter de zichtbare universiteit verschuilt zich de Untraceable University, waar Magi college geven, jonge Magi in de collegebanken zitten, en het onderwijs zich volledig richt op praktische en theoretische magie. Alexa zelf heeft de gave ook, en is naar de school gelokt om haar vaardigheden te leren beheersen. Het duurt niet lang voor er sinistere zaken voorvallen, en Alexa wordt meegesleept in een reeks avonturen om haar nieuwe alma mater en haar nieuwe vrienden te beschermen.
 
Klinkt dat (te) bekend? Klinkt dat als Harry Potter met studenten in plaats van scholieren? Oppervlakkig misschien, maar die vergelijking doet groot onrecht aan alles wat er beter, intelligenter, volwassener is in de Verborgen Universiteit. Nog los van boeiende, doordachte plot.
 
Dat begint al met de karakterisering. Koch kruipt Alexa dicht op de huid en besteedt veel aandacht aan de psychologische ontwikkeling van haar hoofdpersoon, en wat de schok met haar doet van een verborgen magische wereld waar ze deel van blijkt uit te maken. Alexa overtuigt daardoor als een driedimensionaal karakter, en maakt een zichtbare, emotioneel meeslepende ontwikkeling door. Waar Alexa bijvoorbeeld een paar keer, onder invloed van een spreuk, haar verbinding met de werkelijkheid dreigt te verliezen, is die overgang, dat verlies van identiteit, griezelig goed weergegeven. Ook de andere karakters zijn in meerderheid gelaagd en interessant; hier geen zwart/wit scheiding tussen Goed en Kwaad, hier geen karikaturale Dreuzels. Iedereen is menselijk en gemankeerd, en de wereld van de Magi en de gewone menselijke maatschappij bestaan naast elkaar, met een realistisch geschetst spanningsveld en een overtuigende historie.
 
Ook in andere details en achtergronden laat Koch zien dat ze heeft nagedacht over de wereld die ze beschrijft. Dat blijft niet bij de fraaie backstory van haar wereld; zelfs de linguistische details van de Latijnse toverspreuken zijn doordacht en goed uitgewerkt. Het allermeest overtuigt de invoelbare beschrijving van hoe het is om als Nederlandse studente binnen te komen in een Engelse universiteit, alsof Koch daarbij direct uit eigen ervaring put.
 
Daarbij komt dat Koch niet bang is om Grote Thema's aan te snijden, waardoor het lezen van de Verborgen Universiteit meer wordt dan plezierig tijdverdrijf. Het boek zet je aan het denken, over (on)sterfelijkheid, de moraliteit van een leven vol leugens, de dunne scheidslijn tussen droom en werkelijkheid, en vooral de magische kracht van woorden.
 
Is het boek dan perfect? Nee, dan had ik die vijfde ster ook wel toegekend. Stylistisch is het proza hier en daar wat oneffen en wankelmoedig. Daarbij helpt niet dat het qua taal op twee gedachten hinkelt: aan de ene kant wil Koch de Engelse setting benadrukken (en misschien zelfs al vooruit denken naar vertaling), terwijl ze het aan de andere kant niet kan laten om typisch Nederlandse uitdrukkingen en zelfs woordspelingen in de mond van haar Engelse hoofdpersonen te leggen. En de redacteur had best wel wat strenger mogen zijn met de rode pen, waar de uitwijdingen over technische, wetenschappelijke, historische en linguistische details het tempo net te veel uit de narratief halen. Maar dat zijn details die mij als recensent, schrijver, en kritische lezer weliswaar opvielen en soms zelf stoorden, maar die niet mijn urgente drang wegnamen om tot in de kleine uurtjes door te lezen. En tegenover de stylistische gebreken staat een prettig losse, onverschrokken stijl die vaak op een positieve manier literair en soms zelfs lyrisch wordt.
 
Ik ben blij dat deze recensie af is, want deel 2 staat al op mijn Kindle, en ik kan eigenlijk niet wachten.

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Floris Kleijne

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur