Rauw én leerzaam

Forina 01 juli 2023
Dit boek zou op heel veel plekken, zoals in het onderwijs, onder beleidsmakers en bestuurders en in sociaal-maatschappelijke organisaties verplichte kost moeten zijn. Het is ontzettend leerzaam zonder belerend te zijn. Het geeft inzichten zonder een beschuldigend vingertje te wijzen waardoor iedere lezer - in welke situatie die ook zat, nu zit of altijd heeft gezeten - gerespecteerd wordt en overeind blijft. Mocht iemand te snel oordelen over een groep jongeren met 'ze willen ook gewoon niet deugen' of 'ze kunnen niks', dan beseft hij of zij bij het lezen van dit boek wellicht, dat dat een iets te snel oordeel kan zijn.
Maar het is niet alleen leerzaam en aanzettend tot nadenken. Ik heb menig keer een brok in de keel weg moeten slikken: 'Misschien moet je iets lager mikken' kwam bij mij keihard binnen. Of is een brok in de keel gelijk aan de opmerking 'Och, wat naar'? Wie het boek heeft gelezen, snapt wat ik bedoel.
Hoe dan ook: ik had regelmatig een brok in de keel en dat is een anders aspect dat lezen fijn maakt: dat het iets doet. Ook als dat rauw, heftig en schurend is.
Een van de zinnen die dat schurende illustreert en mij goed bijgebleven is, naast de zin die de titel van het boek is geworden: <...> ik zou niet de krab zijn die uit de bak klom.

Het boek leest als een trein: het is een boeiend levensverhaal dus na ieder hoofdstuk is de uitnodiging om verder te gaan in het volgende hoofdstuk érg aantrekkelijk. En het leest als een trein omdat het goed op papier is gezet in lenige zinnen. Van de Kamp kan écht goed schrijven! Ik ben vrijdagavond begonnen en zaterdagmiddag had ik het uit.

Af en toe staan er toelichtingen tussen haakjes: als die haakjes weggehaald worden - dat kan prima - leest het helemaal perfect. Haakjes zijn niet nodig. Dat is dan ook het enige, kleine verbeterpuntje, oftewel het cijfer 9,99 voor dit boek.

Samenvattend: aanrader!

Meer recensies van Forina