Een eerlijk verhaal

Forina 14 september 2024
Voetbaldroom is het verhaal van Finn Berk dat als jochie van negen gescout wordt als voetbaltalent en hele andere jeugd- en tienerjaren heeft dan wat ik persoonlijk een kind/jongere zou toewensen. Want wat heeft het een impact, wanneer een kind een bovengemiddeld talent blijkt te hebben voor bijvoorbeeld een sport of het bespelen van een instrument én wanneer het op jonge leeftijd ontwikkelen van dat talent, centraal komt te staan! 'Erin meegaan' hoeft niet. Welke prijs wil iemand betalen? Wat is het nu waard en hoe weet je dat je later kunt concluderen, dat het het waard was?
Mijn eigen mening werd gesterkt tijdens het lezen van 'Voetbaldroom', waarin niet alleen naar voren komt dat het najagen van de droom een grote invloed heeft op het sociale leven van het talent, maar in dit geval ook nog onlaakbare zaken aan het licht brengt: pesten, uitsluiting, schelden, kleineren et cetera. Een rauw verhaal dat heel goed op papier is gezet en als een trein leest. Het is ook een verhaal waarin een andere kant benoemd wordt: eigenschappen van Finn die 'niet helpen' en misschien ook niet altijd even oké zijn richting anderen. Ook die kant maakt het een eerlijk boek.

Meer recensies van Forina