Het kind duidt zijn vader, de man zoekt zichzelf.

foxlake1 30 mei 2023
Dit boek laat zien welke levenslessen Bart Römer van zijn vader, Piet, gehad heeft .
Piet Römer was een begrip in Nederland. Hij was een groot acteur die hoofdzakelijk bekend was van zijn rollen in Stiefbeen en zoon en in Baantjer ( de Cock met C-o-C-k ) terwijl hij zich ook zeker heel goed staande hield in oud-Griekse stukken.

Bart beschrijft op zeer toegankelijke wijze hoe de opvoeding van hem en zijn zus en drie broers was.
Het grootste deel van het boek gaat over de lessen van zijn vader.
Door de hele jeugd van Bart kwam steeds naar voren dat zijn ouders beslist niet terug wilden naar de armoede die ze zelf hadden meegemaakt in hun jeugd.

In het hele boek voelt men de liefde die Bart heeft voor zijn vader ondanks diens schelmenstreken. Het boek laat ook zien dat Bart niet alleen door de levenslessen van zijn vader de man is geworden die hij nu is maar zeker ook door zijn vrouw en haar familie met hun lessen.

Maar de belangrijkste les kreeg hij toch van zijn moeder, de vrouw die hij altijd heel liefdevol mijn moeder heeft genoemd.
Zij was tot op haar laatste dag zijn morele ijkpunt. Zij kon heel goed luisteren en oordeelde noch veroordeelde ooit.

Het boek krijgt van mij vier sterren. Het leest heel gemakkelijk mede ook door de toegankelijke manier waarop het geschreven is.

Meer recensies van foxlake1