Ik mag er niet zijn

foxlake1 04 augustus 2023
Wat is er toch met Peter aan de hand? Op school wordt hij altijd bij de jongens ingedeeld met gym en moet hij gebruik maken van het herentoilet maar diep van binnen voelt dat niet goed. Door zelf te gaan googelen ontdekt hij dat hij in het verkeerde lichaam geboren is, dat hij een transgender is.
Al van heel jong heeft hij een beste vriend Lucas. Tegen hem durft hij te vertellen wat er met hem is en dat hij graag als meisje door het leven wil gaan. Hij wil dan ook voortaan een meisjesnaam hebben. Lucas geeft hem die naam: Roos. Roos wil ook echt in transitie gaan en wil zo snel mogelijk met hormonen beginnen. Lucas steunt Roos in dit alles.
Lucas heeft het heel moeilijk met de mensen uit de naaste omgeving die geen begrip kunnen opbrengen voor de transitie van Roos.
Ook heeft hij zo zijn eigen problemen en één hiervan is dat hij heel vaak angstdromen heeft waarin Roos komt te overlijden. Na zo’n droom is hij pas gerustgesteld als hij iets gehoord heeft van Roos waardoor hij weet dat zij nog leeft.
Lucas is een opgewonden standje en snel boos en weet niet goed hier mee om te gaan.
Als Lucas verliefd wordt op Roos en zij deze verliefdheid beantwoordt is hier weinig begrip voor bij de mensen uit hun naaste omgeving.
Laten zij zich hierdoor tegen houden?
Wat gebeurt er als de boosheid van Lucas steeds verder oploopt?
Durft Roos het aan om de transitie door te zetten?

Hinke van Abbema heeft een boek geschreven over een actueel onderwerp. Zij schrijft in een stijl die filmisch is. Men ziet het boek als een film voorbij komen.
Dit is een onderwerp wat bij de jeugd leeft en als maar één iemand na het lezen van dit boek durft toe te geven dat hij of zij ook in het verkeerde lichaam geboren is, is dit boek al een succes.
Van mij krijgt het boek vier sterren . Dit komt door het onderwerp, door de duidelijke taal en door de playlist achter in het boek. Het is duidelijk dat Hinke veel research heeft gedaan.
Ik ga zeker de andere boeken van haar ook lezen.

Meer recensies van foxlake1