Echte vrijheid is openlijk de persoon kunnen zijn die men wilt zijn.

foxlake1 22 december 2022
Het dunne boekje geeft een inkijk in de wereld van de seksindustrie van de 70’ er jaren van de vorige eeuw.
De auteur wilde met dit boekje hulde brengen aan de bioscoophouders en filmmakers die het aan durfden om erotische films te vertonen of te maken.
Hoofdpersoon is Sonja en zij zit achter de kassa van een sex bioscoop in Brussel.
Sonja is bevriend met Angela , een stripteaseuse die tussen de filmvoorstellingen in danst.
Zij wonen ook samen boven de bioscoop. Hier boven wonen ook Gilberte ,een straatprostituee en Brigitte , een go go danseres.
Marcel, de bioscoophouders, houdt een oogje in het zeil.
In het boekje wordt wel duidelijk dat er een verschil is tussen mensen werkzaam in de seksindustrie en mensen die daar niet werkzaam in zijn.
De laatste groep kijkt vaak neer op de eerste groep maar makt er soms stiekem wel gebruik van.
Sonja behandelt de mensen die in de rij staan voor de kassa niet al te netjes, het lijkt alsof zij neerkijkt op hen maar ook wel begrijpt dat deze mensen ervoor zorgen dat zij maandelijks haar salaris gestort krijgt.

Of het de auteur gelukt is om de hulde te brengen die hij wilde, durf ik niet te zeggen.
Doordat het zo’n dun boekje is zonder begin en eind en zonder hoofdstukken leest het meer als een lange brief over het verloop van een dag in de sex cinema’s dan als een hulde.

Verder wil ik wel benoemen dat de achterflap totaal onleesbaar is .
Ook vind ik de prijs aan de hoge kant voor zo’n dun boekje.

Meer recensies van foxlake1