Indrukwekkend en zeker geen sprookje!

Francis 21 september 2020
Geen Sprookje is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en geschreven door auteur Geike de Wit. Geike de Wit is, behalve als verpleegkundige in de GGZ en Gehandicaptenzorg, ook als ervaringsdeskundige bekend met persoonlijkheidsstoornissen als borderline en narcisme.

Het verhaal gaat over Pascalle, die een relatie krijgt met Ray. In het begin lijkt het inderdaad een sprookje. Ze lijken voorbestemd voor elkaar. Ze vinden elkaar aantrekkelijk, attent en zien een leven samen met elkaar helemaal zitten. Tot het moment dat Pascalle de andere kant van Ray leert kennen.

Ray wil in alles zijn zin hebben, manipuleert, bedreigt Pascalle en uiteindelijk stalkt hij haar. Zelfs wanneer hij vast zit in de gevangenis blijft hij haar lastigvallen. En iedere keer “trapt” Pascalle weer in zijn mooie praatjes en geeft ze hem een nieuwe kans. Ze raakt zwanger van hem en krijgt een dochtertje, Puck. Dit maakt de relatie alleen maar moeilijker.

Het verhaal begint in 2018. Pascalle wordt in de auto gebeld over Ray. Daarna wordt het hele verhaal verteld in chronologische volgorde afgewisseld met hoofdstukken in 2018.

Het verhaal laat duidelijk zien, wat voor een impact het heeft om met iemand samen te leven met een Cluster B-persoonlijkheidsstoornis (borderline, anti-sociaal en narcistisch). Toch snap je gewoon niet, waarom Pascalle Ray steeds een nieuwe kans gaf en waarom ze niet definitief brak met hem. Totdat de rechter tijdens een van de vele rechtszaken een opmerking maakte, die veel indruk maakte op mij. De advocaat van Ray beschuldigde Pascalle ervan, dat zij zelf Ray steeds naar binnenhaalde. De rechter vroeg toen aan deze advocaat of zij zelf kinderen had. En dat is denk ik ook het probleem. Je gunt je kind een vader en een moeder en een goede thuissituatie. Het is heel moeilijk oordelen over zo’n relatie als buitenstaander.

Ik vond het een indrukwekkend boek. Je hoort veel over narcisme en andere gedragsstoornissen, maar ik wist niet zo goed wat ik me daarbij moest voorstellen. Na het lezen van dit verhaal is me dat wel duidelijk geworden. Het is heel moeilijk samenleven met zo’n iemand; zeker als je heel veel van zo iemand houdt. Ook heeft het veel impact op de rest van de omgeving (familie, vrienden).

Geike, heel erg bedankt voor het mogen lezen van dit indrukwekkende boek! Heb respect voor je verhaal! Van mij krijgt dit boek ***** sterren.

Meer recensies van Francis