Gelezen met een lach op mijn gezicht en tranen op mijn wangen

Francis 21 juni 2024
"Zeven briefjes", een leuk feelgood geschreven door de auteur Mia Zomerdijk, ook wel bekend van het boek "Het zolderkamertje aan de Bloemgracht". Van Luitingh-Sijthoff heb ik een recensie-exemplaar mogen ontvangen, waarvoor hartelijk dank.

Leonie is een alleenstaande veertiger en samenwonend met haar kat Mr. Jones. Ze werkt als leerkracht op een basisschool in groep 2. Haar hobby's zijn lekker op stap gaan met haar vriendin Linda, Netflix kijken en lezen. Haar grootste droom is om zelf nog eens een boek te schrijven. Op een dag vindt ze een briefje in een boek en dat brengt haar op het idee om zelf ook briefjes op willekeurige plekken te verstoppen om zo een leuke man te ontmoeten. In totaal verstopt ze zeven briefjes op willekeurige plaatsen (in de trein, verpakking van een fles wijn, een boek etc.). Helaas loopt het allemaal niet zoals zij had gehoopt, maar wat wel vermakelijk leesvoer oplevert. Soms is de ware dichterbij dan je zelf denkt.

Het verhaal wordt vanuit Leonie geschreven; hierdoor leer je haar dan ook goed kennen. Je kan je goed in haar verplaatsen. De hoofdstukken zijn pakkend en door de schrijfstijl van Mia prettig te lezen. Het boek is moeilijk weg te leggen, want je wilt graag weten hoe haar dates gaan verlopen. In het begin leest het allemaal vlot weg, maar door een plottwist ga je het boek ineens met andere gevoelens lezen. Knap gedaan van Mia!

Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Zwolle. Wel grappig, heel veel plekken waren herkenbaar, omdat ik nog wel eens in Zwolle kom.

Al met al een leuke feelgood; gelezen met een lach op mijn gezicht en tranen op mijn wangen!

Meer recensies van Francis