Jongvolwassen en ASS

Francis 06 december 2020
In 2018 verscheen het boek ‘Zondagskind’ van Judith Visser. Dit boek ging over Jasmijn Vink, een jong meisje met Asperger, dat opgroeit in de jaren 80/90 waarin er nog heel weinig bekend was over ASS. Dit jaar verscheen het vervolg ‘Zondagsleven’ en gaat het boek verder over Jasmijn, die inmiddels alweer een aantal jaren ouder is. Zondagsleven is los van Zondagskind te lezen.

Zondagsleven vertelt het verhaal hoe Jasmijn zich verder ontwikkelt als jongvolwassene. Ze heeft een vriend, een baan, maar loopt door haar ASS nog steeds tegen bepaalde dingen aan waar ze zich geen raad mee weet. De vraag in haar hoofd is steeds “hoe zou de normale Jasmijn hiermee omgaan?” De worsteling die ze met zichzelf doormaakt, is best aangrijpend.

Het verhaal wordt in chronologische volgorde vanuit het perspectief van Jasmijn verteld. Judith Visser heeft een prettige en pakkende schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort en lezen makkelijk en vlot weg.

Dit boek geeft een inkijk in het leven van iemand met ASS. Hoe gaat een jongvolwassene met situaties om, die voor ons misschien vanzelfsprekend zijn? Je leeft echt met Jasmijn mee, zo aangrijpend heeft Judith dit boek geschreven. Klasse!

Meer recensies van Francis