Only if we understand, can we care

Frank Peters 23 juli 2024
Nadat ik eerder de prima eco-thriller Ontworteling van Janine Keijser las, was het nu tijd voor Beproevingen. Hoewel dit boek eigenlijk een prequel is, kan het prima afzonderlijk gelezen worden. Ook dit is een eco-thriller, maar waar Ontworteling vooral over het milieu gaat, richt Beproevingen zich meer op dierenwelzijn.

Janine Keijser is een gedreven en bevlogen auteur, wat duidelijk naar voren komt in haar alter ego, Lara. Zoals ik op Janines website zie, vertoont Lara veel overeenkomsten met haar schepper. De hoofdpersoon, journaliste Lara, rent, vliegt en spurt door het boek en staat haar mannetje. Het is leuk dat Janine haar hoofdpersoon humor en zelfspot meegeeft, en dat ze ook haar kwetsbare en romantische kant laat zien. Dit maakt Lara tot een karakter waar je echt in gaat geloven. Alleen de verwijzingen naar Lara's levenshouding zijn soms iets te veel van het goede. Van een vrouw die met een houten knuppel naast haar bed slaapt, geloof je ook zonder herhaling dat ze veganist is.

Het verhaal is goed doordacht en razend spannend. Mooi afgewisseld tussen gebeurtenissen in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. Misstanden in de dierproefwereld worden goed, maar soms hartverscheurend weergegeven, in dienst van het verhaal zonder dat de informatie je wordt opgedrongen. Janine Keijser weet zich knap in te houden, zodat de boodschap je niet door de strot wordt geduwd, een groot risico bij dit soort boeken. Alleen bij het interview met Martin Scholtens kreeg ik even het gevoel wat overladen te worden met informatie.
Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken, die vrijwel altijd eindigen met een cliffhanger. Hierdoor is het moeilijk weg te leggen en aan het einde van het boek neemt de spanning alleen maar toe. Een goed boek heb je snel uit, is mijn ervaring, en dat geldt zeker voor dit boek!

Lara stelt zichzelf gedurende het verhaal veel vragen, zoals:
‘Of was er op deze aarde een oneindige hoeveelheid leed en kon ik daar toch niets aan veranderen? Was het mijn vloek dat ik al dat leed kon zien, maar er niets tegen kon beginnen?’
Ik denk dat dit niet helemaal waar is: door dit soort relevante boeken te schrijven, wordt zeker iets gedaan aan de bewustwording van mensen. Janine Keijser draagt met dit mooie boek bij aan een betere wereld!

Meer recensies van Frank Peters