Een kanjer van een boek!

Freddy Was 24 september 2022 Auteur
Na het lezen van recensies – doe ik regelmatig voordat ik een boek aanschaf, en hebban.nl heeft wat dat betreft erg veel te bieden – die dit boek van Terry Hayes regelrecht de hemel in prezen, was ik erg nieuwsgierig. Dit boek belandde dus op mijn nog-te-lezen-stapel. Ik kon echter niet wachten, begon eraan en verdorie, dat heb ik me niet beklaagd. Integendeel.
Wat me eerst opviel was de cover. Minimalistisch én zonder naam van de auteur. Gedurfd? De achterflap staat bol van quotes die de lezer willen overhalen om precies dit boek snel toe te voegen aan hun verzameling.
‘Ik ben Pelgrim’ is een thriller die vanaf pagina 1 overtuigt, inpalmt, die mij op sleeptouw nam en niet meer losliet. De eerste alinea’s dompelen je onder in een sfeer die je alleen maar verder lokt. Ze zijn to the point, verrassend en informerend. Ook de taal die Hayes hanteert is fris, aanlokkelijk en met een vleugje humor en dat houdt ie 732 pagina’s vol.
De auteur neemt je in de loop van het verhaal mee naar Saoedi-Arabië en is niet mis te verstaan in zijn, overigens terechte, kritiek op een fundamentalistisch, conservatieve visie op de Islam. Het verhaal brengt je ook naar Afghanistan, een broedplaats voor extremisten allerhande, zoals een van de hoofdpersonages, de ‘Saraceen’. Naar de USA die zich – en ligt dit niet al te makkelijk in de lijn van de verwachtingen, vraag ik me af – voordoen als ‘big brother’ en zogenaamd garant staan voor de mondiale veiligheid. Naar Turkije, waar de plaatselijke politie wat graantjes meepikt in een hele rist illegale en dubieuze handelingen.
D’r werden in het boek tal van cliffhangers verwerkt en die doen wat ze horen te doen: je overtuigen om verder te lezen, je doen verlangen naar het slot … ‘hoe loopt dit af?’
‘Ik ben Pelgrim’ is een kanjer van een boek. Eentje die ook niet-thrillerfanaten kan verleiden. Vijf sterren waard. En nu uitkijken naar het vervolg: ‘Het jaar van de sprinkhaan’. Achteraan kan je namelijk een uittreksel uit dit boek lezen. In afwachting … als teaser.

Meer recensies van Freddy Was