Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Luchtig, komisch én diepgaand

Freya Sixma 21 augustus 2015

Sophie Kinsella geeft al sinds 1995 boeken uit en is bekend geworden als chicklitschrijfster, waarbij ze vooral geroemd wordt om haar ‘Shopaholic’-serie. Haar boeken zijn vertaald in dertig verschillende talen. Niet te filmen is Kinsella’s young adult-debuut waarmee ze de overstap maakt naar een ander publiek, zoals meer schrijvers dat op dit moment doen.

De originele titel van het boek was Finding Audrey en eigenlijk past deze titel beter bij het boek dan de Nederlandse titel. De titel Niet te filmen weet namelijk niet de diepgang van het boek te vatten. In Niet te filmen volgt de lezer Audrey: een gewoon meisje met een angststoornis. Audrey durft het huis niet uit en kan niet met vreemden praten, want dan slaat ze dicht. Met dit verhaal past Niet te filmen in de trend van realistische fictie die op dit moment populair is onder young adult-lezers.

Dat Kinsella ervaring heeft met het schrijven van humoristische boeken is te merken tijdens het lezen van Niet te filmen. Ze weet op komische wijze een vrijwel alledaagse familie te beschrijven. Door het element van ‘filmen’ toe te voegen, onderbreekt ze het verhaal af en toe, waardoor de sfeer luchtig en spontaan blijft. Daarnaast krijg je ook een realistisch kijkje in het familieleven. Dat een bh over de trapleuning hangt en vader niet echt werkt als hij voor zijn computer zit: het zijn herkenbare elementen die bij iedereen thuis voor kunnen komen.

Niet te filmen is een erg gemakkelijk te lezen boek, maar dit maakt wel dat het ernstige onderwerp dat behandeld wordt misschien iets te luchtig wordt beschreven. Dokter Sarah suggereert het in het boek: meer voorlichting is nodig over dit onderwerp, maar dit boek bereikt de ernst van het onderwerp net niet. Audrey geneest relatief snel en de omstandigheden waarin ze opknapt vormen daarvoor niet de meest stabiele basis. Desondanks weet Kinsella begrip te kweken voor een ziekte die moeilijk uit te leggen is. Kinsella weet de angst die Audrey ervaart zeer goed onder woorden te brengen. De paniek en benauwdheid van Audrey komen werkelijk tot leven. Het raakt de lezer, waardoor die zich echt kan inleven in de emoties die Audrey voelt.

Wanneer Audrey over haar angst heen begint te komen, merk je dat ook meteen in de indrukken die Audrey meekrijgt. Het langzaam heropenen van haar wereld is prachtig beschreven door Kinsella. Dat een angststoornis in de realiteit moeilijker is om van te genezen, is een verwaarloosbare kritiek op het boek. Als Kinsella van elke beschreven week een maand had gemaakt, was er een realistischer beeld van het genezingsproces ontstaan. En dit had zo gekund, want een paar extra bladzijdes Kinsella humor had iedereen gewaardeerd.

Op meerdere punten in het boek gaat Kinsella te snel aan de gebeurtenissen voorbij. De computerverslaving van Frank mist wat realisme. Het alles-komt-op-zijn-pootjes-terecht-einde is daarnaast wat cliché. Maar Kinsella weet prachtige personages neer te zetten waar de lezer makkelijk van gaat houden. De verhouding tussen Linus en Audrey is daarnaast in deze young adult eens niet overdreven. Het boek is hilarisch en de romantiek in zijn minimalisme prachtig.

De cover zegt het niet, maar Niet te filmen is een diepgaand boek in een luchtig jasje. Het boek zet de lezer aan het denken, en iets beters kan een boek eigenlijk niet doen. Ondanks dat het boek eigenlijk te kort is en daarom niet geheel realistisch voor het serieuze onderwerp dat het behandelt, is deze kritiek te verwaarlozen. Niet te filmen is namelijk een onwijs goed geschreven boek dat een serieus en moeilijk onderwerp op een luchtige en komische wijze weet te verwerken in een verhaal. 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Freya Sixma

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur