VERFRISSENDE WIJN, BIJNA VERSLAVEND

Frits 11 juni 2024
‘Nieuwsgiering trok hij het handschoenkastje in de oranje Dodge open. Tussen wat paperassen lag een boek, ´The Brotherhood of the Grape,’ van John Fante.’ Dat las ik in Murat Isiks nieuwe boek ‘In de mist van Golden Gate Park’ en ik werd er direct door gegrepen. ‘De broederschap van de druif’ is de Nederlandse titel van dit boek uit 1977, dat pas in 2014 in ons taalgebied verscheen. Oude wijn in nieuwe zakken? Dat moest ik zelf proeven en ontdekken. Ik wist een exemplaar te bemachtigen en dook meteen in het verhaal.
Wat ik vond was een meeslepende vertelling over een Italiaanse familie in Californië. Het boek schildert een levendig portret van hard werken, zware stenen sjouwen, ontrouw, overmatig drankgebruik en een diepe hang naar het katholieke geloof.
De wijn vloeide rijkelijk door de pagina's van Fante, vergezeld door korte, krachtig geformuleerde zinnen. Wat een vaart, wat een literaire rijkdom. Dit was wijn uit nieuwe zakken, verrassend fris en bijna verslavend.

Meer recensies van Frits