ALLE BELANGRIJKE THEMA'S VAN HET LEVEN ZIJN IN DEZE SPANNENDE ROMAN VERWEVEN

Frits 03 juli 2024
‘Wie een kuil graaft voor een ander…’ Dat was mijn eerste gedachte toen ik 'De Kuil' van Nico Kwakman in handen kreeg. Een adembenemende psychologische roman. Of is het toch een thriller? Spannende verhalen heb ik lange tijd gemeden, maar dit boek hield me in zijn greep. De Decamerone van Boccaccio loopt als een rode draad door het verhaal, vol pittige humor, spot, eufemisme en subtiele erotische tintjes.
Was het Anna of Hannah? Han of Jon? Eline of ‘ik’, de onbekende verteller van dit verhaal? De gebeurtenissen buitelen over elkaar heen en verweven zich op meesterlijke wijze, zonder de lezer in verwarring te brengen. Geen omslachtige flashbacks of vooruitblikken; alles volgt een vloeiende, chronologische lijn, waardoor het verhaal gemakkelijk te volgen is.
Net als bij Boccaccio zitten alle belangrijke thema’s van het leven erin: liefde, vriendschap, rivaliteit, wraak, het lot, jaloezie en de dood. Het decor? Het betoverende Toscane. Maar ook Nederland speelt een cruciale rol. Lag er een lijk in die kuil in het Nederlandse bos toen hij werd dichtgegooid? Als recensent zal ik dat niet verklappen.
Wie wil weten voor wie die kuil was gegraven, heeft maar één optie: lees dit boek snel. Een mooi vooruitzicht op een warme Italiaanse zomer. Spannend en meeslepend, 'De Kuil' laat je niet los.

Meer recensies van Frits