OP DE FIETS VAN HET NEDERLANDS NAAR HET ENGELS

Frits 10 januari 2024
Philip Dröge op zoek naar de TAWL in Amerika

Op een opvallend gele, gehuurde fiets met hier en daar wat mankementen begaf journalist Philip Dröge zich vanuit het bruisende New York City op een boeiende zoektocht naar de verborgen sporen van de Nederlandse taal aan de Amerikaanse oostkust. Een regio doordrenkt met historie, waarin de Nederlanders in 1609 voet aan wal zetten en Manhattan verwierven in ruil voor eenvoudige ijzerwaren zoals scharen, ketels en bijlen. In 1664, geconfronteerd met dreiging van de Engelsen, moesten de Nederlanders hun bezittingen prijsgeven. Hoewel ze weinig aandacht hadden besteed aan de verdediging van Nieuw-Amsterdam, koesterden ze wel zorgvuldig de Nederlandse taal, die honderden jaren zijn stempel op de regio zou blijven drukken.
Terwijl Dröge honderden kilometers door de staat New Jersey fietste, dook hij diep in de geschiedenis. Hij woonde een dienst bij in een Nederlands-Hervormde kerk, genaamd 'Het Huijs des Heeren', en betrad het huis van de voormalige Amerikaanse president van Nederlandse afkomst, Martin van Buren, in het schilderachtige Old Kinderhook (OK), waar de Amerikaanse variant van het Nederlands, 'de Tawl', nog lang werd gesproken en met het OK zijn blijvende invloed wereldwijd liet gelden. In Albany ontdekte hij zelfs de sporen van een oude landbouwer die nog vloekte en schold in het Nederlands met uitdrukkingen als 'Van boven bont, van onderen stront.' Tijdens zijn fietstocht ondervond Dröge de inefficiëntie van het gebruik van meerdere talen in een land dat nu gedomineerd wordt door het Engels. Hoe verging het de Nederlandse taal? 'De woorden liggen op het kerkhof.' Dit roept bij mij de vraag op over de toekomstige kansen van het Nederlands in een steeds verder integrerend Europa. Zijn we op weg naar één gemeenschappelijke taal?
'De Tawl' is een prachtig uitgevoerd en zeer lezenswaardig boek voor liefhebbers van taal, fietsen en reizen. Zelf kon ik de impulsieve neiging om direct op mijn solide zwarte fiets te springen en de Amerikaanse oostkust te gaan verkennen nauwelijks onderdrukken. Als suggestie voor een volgende druk van het boek zou ik willen pleiten voor de toevoeging van routekaartjes en foto's van bezienswaardigheden, waardoor 'DE TAWL' een nog completer en visueel aantrekkelijker geheel zou worden.

Meer recensies van Frits