WAARGEBEURD EN OPZIENBAREND

Frits 23 december 2023
‘Hopelijk krijg je geen nachtmerries…,‘ schreef Steffie van den Oord in het gesigneerde exemplaar van haar nieuwe historische roman. Was Steffie op het spoor van Jack the Ripper gekomen? Nee, Hendrik de Jong was gewoon de Nederlander Hendrik de Jong, de man met bijna witte ogen, een hoge hoed en een op een luciferstokje geprikte sigaar. Op basis van uitgebreid archiefonderzoek weet de auteur een reeks vrouwen uit de hoge hoed van De Jong te toveren. Vrouwen, die het gesjans van Hendrik niet konden weerstaan en daarna vaak niet aan een verdwijning konden ontsnappen. Knap onderzoekswerk van Steffie, die heel diep in Nederlandse, Belgische, Engelse en Amerikaanse archieven moest graven. Met resultaat, want ‘De vrouwen van Hendrik de Jong’ is een opzienbarend, waargebeurd verhaal, dat is opgeschreven met een vleugje verbeelding. Ik kreeg na het lezen van dit boek geen nachtmerries, misschien omdat ik me er goed op moest concentreren, om niets te missen. Puik werk van Steffie van den Oord.

Meer recensies van Frits