VERLEIDELIJKE MIST DIE DORSTIG MAAKT NAAR MEER

Frits 30 mei 2024
Zou de mist van Golden Gate Park optrekken in het nieuwe, imposante boek van Murat Isik? Waarom ging Metin Mutlu, bekend uit de Bijlmer ('Wees onzichtbaar'), in vredesnaam naar San Francisco? In heldere, soms uitgebreide zinnen neemt de schrijver ons mee op Metins verkenningstocht aan de Amerikaanse westkust. Metin keek uit naar het keuzevak 'Creatief schrijven', omdat hij hoopte dat dit als student internationaal strafrecht nuttig zou zijn. Het werd echter veel meer dan alleen creatief schrijven. Wat te denken van het kennismaken met medestudenten, de Amerikaanse levensstijl en de wereldstad San Francisco? En dan is er Joan, die als een verleidelijke en onbereikbare student door het verhaal danst. Aanvankelijk had ik er moeite mee te wennen aan Metins verblijf in San Francisco, maar toen oude familiepatronen zich weer begonnen af te tekenen, kon ik het boek niet meer wegleggen en wilde ik zo snel mogelijk weten hoe het verhaal verder zou gaan. Maar de mist bleef. Een verleidelijke mist, die dorstig maakt naar meer. En wat moet die zebra op de omslag van het boek? Murat Isik is een begenadigd schrijver van wie we nog veel zullen horen. Take care.

Meer recensies van Frits