Sterke historische thriller met verrassend nevenpersonage
Inspecteur Leopold (Leo) von Herzfeldt gelooft niet in geesten. Maar wat is dan toch die schaduw op de foto die politiefotograaf Julia Wolf heeft gemaakt op de plaats delict in de crypte onder de Stephansdom? En is het toeval dat het dode lichaam toebehoort aan Theodor Lichtenstein, een arts en psycholoog die er alles aan gelegen was om het spiritisme als frauduleus te ontmaskeren? Voor Leo is het belangrijk om dit onderzoek tot een goed einde te brengen. Hij zit er dan ook helemaal niet op te wachten als zowel Julia als doodgraver Augustin Rothmayer hem willen betrekken bij een aantal mysterieuze verdwijningen van kinderen uit het plaatselijke weeshuis.
'Het sfeerbeeld van Wenen eind negentiende eeuw en de fictie die met feiten en modern spiritisme wordt gelardeerd zorgen opnieuw voor een pareltje onder de historische thrillers.' – recensent Gea
De Duitse auteur Oliver Pötzsch (1970) heeft inmiddels een aardige schare Nederlandstalige fans verworven met zijn serie rond Leopold von Herzfeldt. De moord in de crypte is het derde deel en werd wederom vertaald door Jeannet Dekker. Het boek speelt zich twee jaar later af dan Het boek van de doodgraver dat in 2021 uitkwam en waarin de lezer voor het eerst kennismaakte met Leo.
Wenen 1895. De gegoede burgerij spendeert z’n geld aan diners en uitjes naar de opera, of gaat – deels uit verveling – naar seances ingegeven door het moderne spiritisme. De minder bedeelden doen er alles aan om het hoofd boven water te houden. Dat lukt niet altijd, waardoor veel kinderen op straat zwerven, of in het weeshuis terechtkomen. Deze enorme verschillen binnen de Weense bevolking en de sfeer van destijds weet Pötzsch opnieuw te vangen en beeldend te beschrijven voor de lezer. De setting wordt door de auteur versterkt via de drie hoofdpersonages Leo, Julia en Augustin zonder dat het geheel te zwaar wordt, maar wel met belangrijke thema’s als antisemitisme, vrouwendiscriminatie, emancipatie en vooruitgang.
De moord in de crypte kent niet alleen verschillende perspectieven en verhaallijnen, er komt ook een tweetal bijzondere personages in voor, namelijk de moeder van Leo en de Britse auteur Arthur Conan Doyle. Met de laatste laat Pötzsch opnieuw zien hoe hij feit en fictie weet te combineren, want Doyle bracht in 1895 een tijd door in Wenen en was bovendien fervent aanhanger van het spiritisme. Tijdens een seance bij een operazangeres ontmoeten Leo en Julia Doyle voor het eerst. Leo moet niet zoveel hebben van deze Britse wijsneus die zich met zijn zaken bemoeit, en wiens charmes nogal in de smaak vallen bij Leo’s moeder. Doyle is ervan overtuigd dat Lichtenstein vermoord is door een geest, Leo daarentegen weet wel beter. Hij bijt zich onder druk van hoofdcommissaris Moritz Stukart vast in het onderzoek naar de moordenaar van de joodse arts. De lezer zal net als Leo regelmatig op het verkeerde been worden gezet tijdens deze zoektocht. De spanning zit, net als in de eerste twee delen, vooral in de vragen wie heeft de moord gepleegd en waarom. Het blijkt geen eenvoudige puzzel om op te lossen, wel eentje met meerdere verrassende uitkomsten.
Augustin, die zijn derde boek aan het schrijven is met de toepasselijke titel ‘Spook- en geestverschijningen’, en Julia houden zich ondertussen bezig met de verdwijning van kinderen uit het weeshuis. Die verdwijningen lijken het werk van de nachtraaf, een mythisch figuur uit een kinderliedje. Is hij tot leven gekomen? Als er opnieuw een kind dreigt te verdwijnen roepen Augustin en Julia de hulp van Leo in. Hiermee worden zowel de verhaallijnen als de levens van de drie hoofdpersonages aan elkaar verbonden. Deze levens zijn uiteraard ook twee jaar verder en Pötzsch neemt de tijd om de lezer hierin op een natuurlijke wijze mee te nemen.
Oliver Pötzsch heeft met De moord in de crypte een waardig derde deel in de serie rond inspecteur Leopold von Herzfeldt geschreven. Het sfeerbeeld van Wenen eind negentiende eeuw en de fictie die met feiten en modern spiritisme wordt gelardeerd zorgen opnieuw voor een pareltje onder de historische thrillers. Menig lezer zal hopen op een vierde deel.
Wil jij ook meer en leuker lezen? Lees dan dit boek voor de Hebban Reading Challenge van 2024!
Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een oud boek' en 'Lees een duivels boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.
Reageer op deze recensie